انواع چیدمان آشپزخانه
12
بهمن

انواع چیدمان آشپزخانه

چیدمان درست آشپزخانه مهم ترین عامل در ایجاد فضای عملیاتی و کاربردی آشپزخانه، طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل است. یک چیدمان هوشمندانه به شما کمک می کند تا از فضای موجود بهترین استفاده را بکنید، علاوه بر این که زیبا ترین دکوراسیون و چیدمان را دارید.

در آشپزخانه، طراحی دکوراسیون اهمیت زیادی دارد چرا که آشپزخانه فضایی است که شما باید از بودن در آن احساس خوبی داشته باشید. استفاده درست اجزا و رعایت ارتفاع، اطمینان از فضای کافی برای حرکت راحت، قرار گیری وسایل و سهولت استفاده همه می توانند در لذت شما از اتاق تأثیرگذار باشند.

در حالی که نقشه کف خانه شما به احتمال زیاد چیدمان آشپزخانه شما را تعیین می کند، شما همیشه می توانید منطقه را برای کارکرد بهتر بهینه کنید. در این جا چیدمان آشپزخانه که معمولاً با توجه به سلیقه ی هر کس متفاوت است، با نکاتی برای کمک به شما در انجام این کار وجود دارد.

اجازه دهید ابتدا یک بررسی اجمالی از ارگونومی آشپزخانه داشته باشیم که اساس طراحی عالی آشپزخانه را تشکیل می دهد. ارگونومی علم طراحی محیط متناسب با افرادی است که از آن ها استفاده می کنند ، نه افراد متناسب با محیط.

پیشنهاد نویسنده: آشپزخانه بدون کابینت، کابینت رومی

مثلث کار یا The Work Triangle

مثلث کار در دهه ۱۹۲۰ به عنوان یکی از اولین اقدامات کارایی در یک آشپزخانه مسکونی ابداع شد. این مثلث یک مسیر مشخص بین منطقه برای تهیه غذا (بالای اجاق گاز)، منطقه تمیز کردن (سینک آشپزخانه) و محل نگهداری مواد غذایی (یخچال) ایجاد می کند.

اصول مثلث کار آشپزخانه:

• طول هر پایه مثلث بین ۱.۲ تا ۲.۷ متر است
• طول ترکیبی سه پا باید بین ۴ تا ۷/۷ متر باشد
• هیچ وسیله و کابینت نباید در تلاقی با هر یک از پایه های مثلث باشد
• نباید از طریق مثلث شلوغی عمده ای ایجاد شود

برای حداکثر کارایی و قابلیت استفاده در آشپزخانه، دستورالعمل های اساسی زیر باید اعمال شود:

• عرض در های ورودی باید حداقل ۸۱۲ میلی متر باشد
• درب ورودی نباید در عملکرد ایمن هیچ وسیله ای تداخل ایجاد کند و درب های دستگاه نباید با یک دیگر تداخل داشته باشند
• طول راهرو های کار باید حداقل ۱۰۶۰ میلی متر برای آشپزخانه های تک، و ۱۲۲۰ میلی متر برای آشپزخانه‌های چند آشپز باشد
• عرض راهرو ها باید حداقل ۹۱۵ میلی متر باشد
• در یک منطقه نشیمن که هیچ شلوغی در پشت صندلی وجود ندارد، باید از میز یا لبه پیشخوان تا لبه پشت آن یک راهرو واضح با قطر ۹۱۵ میلی متر ارائه شود.
• عرض صندلی ها برای هر نفر باید حداقل ۶۱۰ میلی متر باشد. فاصله میز ۴۶۰ میلی متری در میز که ۷۶۰ میلی متر ارتفاع دارد ، مجاز قرار دهید. ترخیص ۳۸۰ میلی متر در پیشخوان آشپزخانه (ارتفاع ۹۱۴ میلی متر) و ۳۰۵ میلی متر در میله شمارنده (ارتفاع ۱۰۶۶ میلی متر).
• اگر فقط یک سینک ظرفشویی وجود دارد، باید در کنار فضا یا کنار یخچال قرار گیرد.
• یک سینک ظرفشویی باید با حداقل سطح فرود ۶۱۰ میلی متر روبرو شود و در هر دو طرف آن ۴۶۰ میلی متر باشد.
• یک سطح کار اولیه با عرض حداقل ۷۶۰ میلی متر و عمق ۶۰۰ میلی متر باید در کنار سینک ظرفشویی باشد
• ماشین ظرفشویی باید در فاصله ۹۰۰ میلی متری ظرفشویی قرار گیرد
• باید در کنار دستگیره یخچال یا حداقل بیش از ۱۲۰۰ میلی متر مقابل یخچال، فضایی حداقل ۳۸۰ میلی متری وجود داشته باشد
• بین سطح پخت و پز و سطح غیر قابل احتراق بالای آن باید حداقل ۶۰۰ میلی متر باشد.
• سیستم تهویه پخت و پز را بیش از همه وسایل سطح پخت و پز تهیه کنید.
• سطح پخت و پز را در زیر پنجره قابل استفاده قرار ندهید و در نزدیکی خروجی، دور از تجهیزات پخت و پز، یک کپسول آتش نشانی تهیه کنید.
اجاق های مایکروویو باید بر اساس نیاز کاربر قرار داده شوند، در حالی که ۷۵ میلی متر زیر ارتفاع شانه ایده آل است.
• سطح حداقل ۳۸۰ میلی متر بالاتر، پایین یا کنار اجاق مایکروویو را فراهم کنید.
• یک منطقه حداقل ۳۸۰ میلی متر در کنار اجاق گاز یا یک مکان بیشتر از ۱۲۰۰ میلی متر مقابل فر فراهم کنید.
• فضای لازم برای وسایل مجاور ممکن است با در نظر گرفتن نیاز بیشتر و افزودن ۳۰۰ میلی متر لازم شود.
• در مجموع فضای میز پیشخوان ۴۰۰۰ میلی متر در عمق ۶۰۰ میلی متر، با فاصله زیاد ۳۸۰ میلی متر، برای جای دادن در تمام مناطق ذخیره سازی، آماده سازی ، فرود و کار مورد نیاز است.
• علاوه بر روشنایی عمومی، هر سطح کار باید با روشنایی کار مناسب به خوبی روشن شود.

 

۶ نوع پرطرفدار چیدمان آشپزخانه

۱. آشپزخانه یک دیواره یا The One Wall Kitchen

 

 

این چیدمان ساده که معمولاً در آشپزخانه های کوچک تر یافت می شود، با صرف نظر از کارایی، فضا کم تری مصرف می کند. متشکل از کابینت های نصب شده بر روی یک دیوار، آشپزخانه One Wall می تواند دارای کابینت های بالا و پایین یا قفسه بندی بیش از کابینت های پایه باشد و زیبایی تمیز را ایجاد کند.

نحوه کار با طرح چیدمان یک جداره:
عمودی فکر کنید. شما فقط عرض زیادی برای کار دارید، بنابراین بالا بردن کابینت ها تا آن جا که ممکن است به ایجاد فضای ذخیره سازی اضافی کمک می کند. در حالی که مثلث کار سنتی در آشپزخانه یک جداره امکان پذیر نیست، سعی کنید یخچال خود را در یک انتهای آن قرار دهید، اجاق گاز و فر را در وسط و سینک ظرفشویی را در انتهای دیگر قرار دهید. اگر کابینت هایتان تا سقف بالا نمی روند، با قرار دادن وسایل کم مصرف در آنجا از فضای بالای آن ها استفاده کنید.

۲. آشپزخانه گالی یا The Galley Kitchen

 

 

چیدمان گالی یا گالایی با استفاده صرفه جویی در استفاده ی اقتصادی از کابینت ها، از دو ردیف کابینت رو به روی هم تشکیل شده است که یک گذرگاه داخلی یا گالایی بین آن ها ایجاد می کند. با حذف نیاز به کمد های گوشه ای، این نوع چیدمان از هر میلی متر فضا بدون اتلاف استفاده می کند. طراحی بدون عارضه همچنین به معنای وجود تعداد کمتری از ابزار های خاص است که این امر را به گزینه ای مقرون به صرفه تبدیل می کند.

چگونه یک طرح گالی درست کنیم:
آشپزخانه گالی با یک ردیف دیگر کابینت، در مورد فضای ذخیره سازی انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد. به خصوص برای خانواده های بزرگتر یا آشپزخانه‌های چند آشپز، داشتن محل کار فقط در یکی از دیوار ها مهم است و نه هر دو. این به شما کمک می کند تا از شلوغی مثلث کار جلوگیری کنید.

۳. آشپزخانه L شکل یا The L-Shaped Kitchen

 

 

یک گزینه چیدمان عملی برای آشپزخانه های کوچک و بزرگ، آشپزخانه L شکل دارای کابینت در امتداد دو دیوار عمود است. اگر چه این گوشه برای عملی ساختن آن به برخی از راه حل های کابینت هوشمندانه نیاز دارد، اما طرح اوپن آشپزخانه L شکل انعطاف پذیری زیادی در محل قرار گیری وسایل و مناطق کار دارد. اگر چه می توانید پایه L را تا جایی که فضای شما اجازه می دهد داشته باشید، بهتر است برای سهولت استفاده، آن را در کمتر از ۴.۵ متر نگه دارید.

نحوه ساخت طرح بندی آشپزخانه به شکل L:
در جایی که فضا اجازه می دهد، با نصب یک کمد در گوشه بیش ترین استفاده را ببرید. به این ترتیب فضای ارزشمندی را که معمولاً در گوشه ای از دست می رود از دست نخواهید داد و به دارایی عظیمی در آشپزخانه خود دست پیدا خواهید کرد. با یک آشپزخانه L شکل، حتی ممکن است بتوانید یک گوشه صبحانه کوچک ایجاد کنید.

۴. آشپزخانه U شکل یا The U-Shaped Kitchen

 

 

یک طرح عالی برای آشپزخانه های بزرگ تر، آشپزخانه U شکل شامل کابینت در امتداد سه دیوار مجاور است. این نوع چیدمان فضای ذخیره سازی زیادی را فراهم می کند اما اگر در هر سه دیوار کابینت بالایی وجود داشته باشد، می تواند آشپزخانه را محصور کند. برای جلو گیری از این کار، کابینت های بالایی را فقط در امتداد یک یا دو دیوار انتخاب کنید، در قفسه های دیگر، قفسه های باز، کاشی های کانونی یا هود توپی. آشپزخانه U شکل امکان گردش کار زیاد و هم زمان چندین کاربر را فراهم می کند.

نحوه ساخت طرح بندی آشپزخانه به شکل U:
قسمت های پنجره را در آشپزخانه U شکل باز و بدون شلوغ نگه دارید. این نوع چیدمان آشپزخانه فرصت مناسبی را برای یک مثلث کاری بدون وقفه فراهم می کند، بنابراین با داشتن قسمت های کاری در انتهای مخالف درب های ورودی، از فضا بهترین استفاده را ببرید.

۵. آشپزخانه جزیره ای یا The Island Kitchen

یک انتخاب بسیار محبوب در خانه های اوپن، آشپزخانه جزیره ای است که یک محل کار بزرگ یا محل ذخیره سازی در وسط آشپزخانه را فراهم می کند. این جزیره می تواند شامل یک سطح پخت و پز باشد. همچنین می تواند به سادگی به عنوان یک منطقه آماده سازی یا برای لذت بردن از وعده های غذایی خانواده استفاده شود. در حالی که آشپزخانه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند یک جزیره را در خود جای دهد، اما مکان قرار گیری آن راهی عالی برای ایجاد جریان طبیعی شلوغی در منطقه است.

چگونه می توان چیدمان آشپزخانه در جزیره را کار کرد:
از این جزیره به عنوان یک زمینه کاری و اجتماعی استفاده کنید که در آن هنگام تهیه غذا خانواده و دوستان می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به دلیل قرار گیری در مرکز آشپزخانه، مکانی عالی برای نصب نور برجسته تزئینی است که می تواند به عنوان روشنایی عمل کند.

پیشنهاد نویسنده: کابینت جزیره ای

۶. آشپزخانه شبه جزیره یا The Peninsula Kitchen

شبه جزیره مربوط به آشپزخانه جزیره است و دارای یک پیشخوان آشپزخانه است که از دیوار یا کابینت خارج می شود. این یک راه حل عالی است که مزایای یک جزیره آشپزخانه را فراهم می کند، جایی که فضا اجازه نصب یک جزیره مستقل را نمی دهد. در حالی که آشپز مشغول تهیه غذا است می توان از این شبه جزیره برای تهیه غذا، غذا خوردن یا سایر کارها استفاده کرد.

نحوه کار با طرح شبه جزیره:
مانند آشپزخانه جزیره، شبه جزیره فرصت خوبی برای تعامل در هنگام تهیه غذا فراهم می کند. جایی که می توان یک دیوار را جدا کرد تا فضای اتاق مجاور را باز کند بدون اینکه از فضای ذخیره سازی صرف نظر کند.

جمع بندی

طراحی آشپزخانه کار سختی است! شما باید صد ها تصمیم کوچک بگیرید که بر جریان، عملکرد و زیبایی چیدمان آشپزخانه شما تأثیر بگذارد. اگر چه یکی از بزرگ ترین تصمیماتی که باید در پیش بگیرید این است که شما با کدام یک از انواع مختلف چیدمان آشپزخانه بروید.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

پروژه مصالح فروشی قم

پروژه کابینت تهران

پروژه دکوراسیون آشپرخانه

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۵]