بازسازی عایق حرارتی
01
دی

بازسازی عایق حرارتی

بازسازی عایق حرارتی

عایق حرارتی دیوار به ‌ویژه دیوارهای خارجی در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأثیر بسیار زیادی دارد و اهمیت بسیار زیادی در بازسازی منزل و بازسازی ساختمان دارد. در این مطلب به ویژگی‌های عایق حرارتی ، انواع و چگونگی اجرای آن خواهیم پرداخت پس با دکوطرح همراه باشید.

 

بازسازی عایق حرارتی

عایق حرارتی مناسب

قبل از خرید یا سفارش عایق حرارتی باید نکاتی را درباره آن بدانید و برای خرید نزد شرکت و برند های معتبر بروید زیرا عایق حرارتی معمولا در قسمت زیر ساخت ساختمان و دکوراسیون داخلی اجرا می شود و بی کیفیت بودن آن کاری کاملا” بی فایده است و فقط هزینه اضافی برای کار فرما و معمار در پروژه را به همراه دارد از این رو باید در خرید آن دقت کافی به خرج داد و از طرف دیگر قبل از خرید نیز به ویژگی‌های آب و هوایی و منطقه‌ای شهری که عایق در آن مورداستفاده قرار می‌گیرد توجه داشته باشید.

  • عایق حرارتی در درجه اول باید مقاومت بالایی در برابر حرارت از خود نشان دهد.
  • عایق حرارتی باید متناسب با شرایط آب و هوایی و منطقه‌ ای باشد.
  • باید ازنظر شیمیایی خنثی باشد و از خود واکنش نشان ندهد.
  • نباید در ساخت عایق از مواد سمی مانند آزبست بکار برده شده باشد.
  • یک عایق خوب باید در برابر پرتوهای فرابنفش و مادون‌قرمز مقاومت خوبی از خود داشته باشد.
  • نباید آلودگی ایجاد کند و در برابر قارچ و میکروب مقاوم باشد.
  • عایق‌های خوب دارای خاصیت مویینگی بالا و چگالی خوبی می باشند.
  • یک عایق خوب دارای ساختار مستحکمی می باشد و درهنگام اجرا چین‌ وچروک در آن ایجاد نمی شود.
  • نباید واکنش زیادی در برابر گرما و سرما داشته باشد و منبسط و منقبض نشود.
  • عایق حرارتی نباید در اثر فشار وزن خاصیت خود را از دست دهد.
  • عایق حرارتی خوب به عایق حرارتی گفته می شود که در برابر حرارت مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

 

انواع عایق‌های حرارتی

عایق‌های حرارتی به دو نوع معدنی و پلیمری تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای استفاده‌های مشخصی ساخته ‌شده‌اند.

عایق‌های حرارتی معدنی

این عایق‌ها شامل پشم سنگ، پشم‌شیشه و پشم معدنی می باشند و ضد قارچ و کپک هستند و به دلیل طبیعی بودن پایداری و مقاومت خوبی نسبت به بقیه عایق ها دارند و  همچنین دارای وزن کمی می باشند و عیق صوتی خوبی به شمار می آیند.

پشم سنگ عایق بسیار خوبی در برابر آتش می باشد و به ‌طوری کلی معمولاً از آن برای عایق کردن تجهیزات برقی استفاده می‌شود ولی پشم ‌شیشه دارای این خاصیت نمی باشد و به سرعت آتش می گیرد و هر دو این عایق‌ها در برابر رطوبت ضعیف هستند ما این دو عایق را در استفاده در مناطق مرطوب پیشنهاد نمی کنیم .

پرلیت

پرلیت هم از انواع عایق‌های معدنی به شمار می‌رود . پرلیت در واقع نوعی سنگ آتشفشانی می باشد که به قطرهای مختلف تبدیل و به بازار عرضه می شود. پرلیت عایق بسیار مناسبی برای حرارت و صدا می باشد ، رطوبت را به خود جذب نمی‌کند و در برابر آتش مقاوم می باشد.

شیشه اسفنجی

این عایق هم از شیشه ساخته‌ شده و و این قابلیت را دارد که تا ۲۰ برابر حجم خودش منبسط شود و در برابر آب، آتش، قارچ  و حشرات موذی بسیار مقاوم می باشد  و دارای مقاومت خوبی در برابر فشار می باشد.

عایق‌های حرارتی پلیمری

این عایق‌ها شامل پلی استایرن،  پلی وینیل کلراید ، پلی یورتان، اوره فرم آلدئید، پلی اتیلن، الاستومری، ایزوبز، انواع فوم ها و نیترل فوم می باشند و به ‌صورت ورق، رول و مایع در بازار به فروش می‌رسند.

این عایق ها در برابر رطوبت و قارچ و حشرات موذی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند  ولی در برخی از مواقع ممکن است در ساخت آن‌ها از مواد آتش‌ زا استفاده شود که مقاومت آن‌ها را در برابر حرارت بسیار کم می کند . برخی از این عایق ها بسیار نازک و مانند ورق می باشند و به حدی که می‌توان از آن‌ها در مرحله بازسازی منزل مسکونی هم استفاده کرد.

عایق‌های گیاهی

این نوع عایق ها ازالیاف طبیعی ساخته ‌شده‌اند که معدنی و پلیمری نمی باشند که می‌توان به پشم نمد و چوب‌پنبه‌ اشاره کرد.

عایق پشم نمد ازالیاف گیاهی فشرده‌ شده تشکیل شده که در برابر رطوبت، حشرات موذی، قارچ و آتش مقاومت کمی از خود نشان می دهد .

عایق چوب ‌پنبه‌ ای ازفشرده شدن چوب‌ پنبه به همراه صمغ آن  درست می شود که این عایق مقاومت خوبی در برابررطوبت دارد.

 

انواع عایق های حرارتی در ساختمان

 

چگونه دیوار را عایق حرارتی کنیم؟

بهترین زمانی که می توان دیوارها را عایق کاری کرد زمانی می باشد که ساختمان در مرحله نازک کاری و یا سفت کاری می باشد و از آجرهای پرلیتی یا عایق‌های پلیمری که در بین فضای خالی آجرها قرار می‌گیرند بهره برد و در مرحله نازک‌ کاری هم این امکان وجود دارد از انواع عایق معدنی و پلیمری به‌ صورت ورق یا تزریق مایع استفاده کرد که در ادامه به‌طور مفصل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

 

عایق حرارتی دیوار در مرحله سفت‌ کاری

در این مرحله از آجر، بلوک و عایق‌های آجری می‌توان برای عایق‌ کاری دیوارها استفاده کرد و یا از انواع بتن‌هایی که عایق می باشند نیز می توان بهره برد که از این نمونه بتن‌ها می‌توان به بتن سبک منبسط‌ شده، بتن سرباره اسفنج شده و بتن سلولی اشاره کرد. همه این بتن های ذکر شده دارای یک نوع ویژگی می باشند که نسبت به بتن‌های معمولی دارای چگالی کمتری می باشند ولی مقاومت آن‌ها تغییری نکرده است واین چگالی کم دارای سلول هایی از هوا می باشد که این خود عامل عایق بودن این بتن‌ها در برابر حرارت می باشد.

 

عایق ‌کاری دیوار در مرحله نازک ‌کاری

عایق هایی هستند مانند عایق پشم شیشه و پشم سنگ، چوب ‌پنبه، فوم سخت ، ایزوبز، انواع عایق های پلیمری رولی و عایق‌های تزریقی به کار می رود . در این مرحله دیوار با مصالحی که در برابر برودت عایق نیستند ساخته‌ شده است و در مرحله نازک‌ کاری با استفاده از دیگر مصالح به عایق‌ کاری اقدام می‌شود.

 

پیشنهاد نویسنده: عایق حرارتی، آسایش حرارتی

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با مقاله ی بازسازی عایق حرارتی برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]