طراحی داخلی منزل
05
مرداد

تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ جز مهمترین عنصر در دکوراسیون داخلی محسوب می شود و می توان گفت منشا انتقال احساس در افراد می باشند و تاثیر مستقیمی بر روح و روان اشخاص دارند و به همین دلیل آن را مهمترین عنصر می دانند و انتخاب درست و ترکیب درست انها با یکدیگر نقش مهمی را در دکوراسیون داخلی ایفا می کند.

در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم رنگهای بسیار زیادی وجود دارد و هر عنصر با رنگ خاص خود شناخته می شود و به عبارتی می توان گفت رنگ ها هستند که باعث ایجاد معنا برای اشیا می شوند و به آنها روح و زیبایی می بخشند و این رنگ ها هستند که می توانند دلیلی برای سلامتی روح و روان تلقی شوند.

در این مطلب می خواهیم به اهمیت و تاثیرات رنگ در دکوراسیون‌داخلی بپردازیم.

 

دکوراسیون منزل و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی

 

تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید نماد آرامش و پاکی می باشد، رنگ سفید باعث به وجود آمدن فضایی بزرگتر و شاد تر می شود و بهترین گزینه برای رنگ اصلی و رنگ غالب می باشد.

به عنوان مثال فضایی که به طور سفید شده است خالی و بزرگ دیده می شود پس ما می توانیم با استفاده از مبلمان و وسایل تزیینی نوعی کنتراست در فضا ایجاد کنیم و دکوراسیونی شیک و مدرن به وجود بیاوریم.

فضای سفید مانند تابلوی خالی می باشد که راحت میتوانیم ایده های خود را به روی آن پیاده کنیم و یک اثر زیبا و ماندگار خلق کنیم.

 

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

این رنگ نماد قدرت می باشد و رنگی است به نشانه سلطه طلبی وغم که به عنوان یک رنگ خنثی شناخته می شود و قابلیت ترکیب با انواع رنگ ها را داردبه عنوان مثال ترکیب رنگ سفید با سیاه جلوه بسیاز زیبایی به فضا می دهد و استفاده از این کنتراست رنگ در کف باعث بزرگنمایی فضا در دکوراسیون داخلی می شود.

پیشنهاد نویسنده: کنتراست در معماری

رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

این رنگ که نماد معصومیت و رمانتیک بودن می باشد باعث ایجاد آرامش در فضا می شود و استفاده از طیف تیره این رنگ باعث ایجاد هیجان و انرژی در محیط دکوراسیون داخلی می شود، این رنگ معمولا در اتاق خواب ها پیشنهاد می شود زیرا از لحاظ روان شناسی نیز رنگی ضد افسردگی و گوشه گیری شناخته شده است و باعث به وجود آمدن حس نشاط و سر زندگی در افراد ساکن در محیط می شود.

پیشنهاد نویسنده: آشپزخانه مینیمال

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

این رنگ که نماد طراوت، تازگی و حاصلخیزی است از عنصرهای شفا بخشی برخوردار است و باعث می شود که آرامش در روح و روان انسان پایدار شود این رنگ قابلیت ترکیب با هر نوع رنگی را ندارد پس ترکیب نا درست می تواند حس نا خوشایندی در فضای دکوراسیون داخلی ایجاد کند.

 

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

این رنگ که نماد اعتماد و آرامش می باشد جز رنگهای سرد محسوب می شود و استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی حس آرامش و اطمینان را برای افراد ساکن در فضا به وجود می آورد.

ترکیب درست این رنگ با توجه به کاربری آن می تواند محیطی آرام و دلپذیر را به وجود بیاورد.

 

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

این رنگ که نماد عشق می باشد مادر تمام رنگ ها می باشد و جز گرمترین رنگ بین رنگ ها به شمار می آید.

استفاده از این رنگ در فضای دکوراسیون داخلی باعث منتقل شدن عشق، گرما، و انرژی می شود و استفاده از این رنگ با رنگ های دیگر و ترکیب آن ها توجه هر بینندهای را به خود جلب می کند و باعث به وجود آدن فضایی گرم و صمیمی در فضای دکوراسیون داخلی می شود.

 

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

این رنگ که نماد انرژی و اعتماد به نفس می باشد باعث می شود که در فضای دکوراسیون داخلی حس گرم و صمیمی ایجاد شود و استفاده این رنگ در حال خصوصی و جایی که اعضا خانواده دور هم جمع می شوند.

باعث به وجود آمدن محیطی گرم و پر نشاط برای افراد خانواده می شود و علاوه بر اینکه رنگی است که ضد افسردگی می باشد، باعث می شود فرد بیننده این قدرت را داشته باشد که احساسات و هیجانات خود را بروز دهد.

 

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

این رنگ نماد هیجان می باشد و استفاده از این رنگ باعث به وجود آمدن فضایی روشن و جذاب در دکوراسیون داخلی می شود و استفاده و ترکیب این رنگ با سایر رنگ ها باعث به وجود آمدن فضایی فوق العاده می شود این رنگ برای اتاق خواب پیشنهاد نمی شود زیرا با تحرکات ذهنی که ایجاد می کند مانع از آرامش و خواب راحت می شود.

 

رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی

این رنگ که نماد بی احساسی و بی تفاوتی است باعث به وجود آمدن فضایی رسمی در دکوراسیون داخلی می شود، این رنگ جز رنگ های خنثی محسوب می شود و ترکیب درست آن در کنار رنگ های دیگر باعث به وجود آمدن فضایی متفاوت و زیبا در دکوراسیون داخلی می شود اما استفاده زیاد از این رنگ در فضا باعث به وجود آمدن محیطی کسل کننده و یکنواخت می شود این رنگ را می توان با توجه به فضا و کاربری آن برای تاثیر سایر رنگ ها بکار برد.

رنگ ها دنیای پیچیده ای دارند و طراح قبل از طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان و انتخاب متریال و المان ها ترکیب رنگ آن ها در کنار یکدیگر را بسنجد زیرا اگر شما از بهترین متریال و لوکس ترین المان ها در فضای داخلی خود استفاده کنید اما ترکیب رنگ های آنها در کنار یکدیگر را رعایت نکنید، فضا و چیدمان شما از هم گسسته می شود و المان ها و عناصر به کار رفته در دکوراسیون داخلی شما هر چه قدر هم لوکس و گران باشند به چشم نمی آیند.

 

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴.۷]