تکنولوژی های نوین ساختمانی
17
مرداد

تکنولوژی های نوین ساختمانی

تکنولوژی های نوین ساختمانی

در دنیای امروزی هر روزه تکنولوژیهای نوینی وارد صنعت ساخت و ساز می شود و با ورود خود کل صنعت ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع تکنولوژی ساختمان مجموعه ای از روش ها می باشد که با کاربرد این تکنولوژی در صنعت ساختمان باعث به وجود آمدن فرصتی جهت بهبود عملکرد پروژه برای ساخت بهتر ، مقاومت بیشتر ، امکانات رفاهی بهتر و … متناسب با نیاز های بشر می باشد.

با بکار گیری و استفاده از تکنولوژی های معتبر و نوین این امکان را فراهم می کند تا بهره وری از صنعت ساختمان به میزان ۳۰ الی ۴۵ درصد افزایش یابد و از طرفی دیگر قابلیت پیش بینی و اطمینان از مواد و مصالح به کار برده در این صنعت به طور چشم گیری افزایش یابد و این موضوع امروزه به لحاظ فشار زیادی که بشر بر روی منابع طبیعی وارد می کند از اهمیت زیادی برخوردار است و همین موضوع سبب شده در بسیاری از کشورهای پیشرفته و یا در حال پیشرفت از نهادهایی جهت بهره گیری بیشتر از این تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان کمک بگیرند.

اخیراً نیز تکنولوژیهای چشم گیر و مهمی وارد این صنعت شده است که ما در این مطلب به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

 

دکوراسیون منزل و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی

 

تکنولوژی های نوین ساختمانی

از موارد مهم نکنولوژیهای ساختمان می توان به پرینت های سه بعدی، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، بتن خود ترمیم، پهبادها، مدل سازی ساختمان، ماشین سازی و فناوری های قابل حمل اشاره کرد.

 

پرینت سه بعدی در صنعت ساختمانی

این تکنولوژی این امکان را به ما می دهد که با بهره گیری از مزایایی همچون هزینه نهایی ، بهبود پایداری و به وجود آوردن طر ح هایی به مراتب بهتر و قوی تر به جهت ساخت پروژه ای متفاوت تر قدم برداریم و ما با بهره مناسب از این تکنولوژی به قابلیتهای بسیار نا محدودی در روند ساخ ساختمان و بنا دست پیدا خواهیم کرد.

بر اساس آمار منتشر شده در بازار سال ۲۰۱۸ ، بتن های ساخته شده در سال ۲۰۱۷ به وسیله پرینت های سه بعدی چیزی در حدود ۳ میلیون دلار بوده است که این مقدار در سال ۲۰۲۳ به چیزی در حدود ۴۸ میلیار دلار خواهد رسید که این خود یعنی افزایش ۳۱۷ درصدی در هر سال می باشد.

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان در صنعت ساختمانی

یکی دیگر از تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان می باشد که نقش بسیار مهمی در انتقال دیجیتال در صنعت ساخت و ساز را بر عهده دارد و در این صنعت دارای رشد بسیار زیادی می باشد و با قابلیتی که دارد باعث حذف معضل هایی همچون کمبود بودجه، تاخیر در اتمام پروژه ساختمانی و مشکلاتی همچون کنترل کیفیت را می دهد و باعث می شود که روش طراحی، ساخت و کارکرد ساختمان به کلی تغییر پیدا کند.

مدل سازی اطلاعات ساختمان شامل پردازش، برنامه ریزی، طراحی، نرم افزار، مدل سازی و اطلاعات می باشد.

 

ماشین سازی در صنعت ساختمانی

یکی دیگر از تکنولوژی های مدرن و در حال پیشرفت در صنعت ساختمان می باشد می باشد که دارای گستره بسیار وسیعی در این صنعت می باشد و تمام مراحل اجرای ساخت یک پروژه ساختمانی از برنامه ریزی تا حفظ و نگهداری را شامل می شود.

به کار گیری از حسگرها یکی از تکنولوژی هایی است که داده های اطلاعاتی را پردازش می کند و نمونه ای از ماشین سازی در صنعت ساختمان محسوب می شود که این تکنولوژی شامل بهبود، بهره وری، قابلیت اعتماد، نوآوری و پردازش می باشد.

 

پهبادها در صنعت ساختمانی

این تکنولوژی یکی از تازه واردها در صنعت ساخت و ساز می باشد، استفاده از پهباد می تواند روش و شیوه اجرای ساخت و ساز را در صنعت ساختمان به کلی تغییر دهد و امروزه در بسیاری از پروژه های ساختمانی بزرگ کاربرد بسزایی دارد و از ویژگی های بسیار مهم این تکنولوژی کاهش نیروی انسانی، کاهش زمان، کم کردن بسیاری از خطاهای انسانی و افزایش چشمگیر ایمنی در پروژه ها و کارگاه های ساختمانی را به همراه دارد.

یکی از بارزترین نمونه های استفاده از این تکنولوژی در شهر ابوظبی امارات است که شهرداری این شهر برای نظارت بر عملیات های ساختمانی و پروژه های بزرگ و رعایت استانداردهای ساختمان سازی، از این تکنولوژی بهره می برند.

 

واقعیت مجازی در صنعت ساختمانی

این تکنولوژی تاثیر بسیار زیادی در قوه تخیل و استفاده از آن در صنعت ساخت و ساز را دارد که در آن محیط های شبیه سازی شده جایگزین دنیای واقعی می شوند.

بدون شک می توان گفت پروژه های ساختمانی روز به روز  در حال تحول و پیچیده شدن می باشند که این تکنولوژی می تواند به آشکار سازی و مشخص کردن خطاهای طراحی و خطاهای محاسباتی کمک بسیار زیادی کند.

 

هوش مصنوعی در صنعت ساختمانی

هوش مصنوعی مانند واقعیت مجازی کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان دارد.

به کار گیری هوش مصنوعی تنها به ربات هایی مانند ماشین آلات بدون سر نشین محدود نمی شود بلکه نیاز به الگوریتم هایی دارد که این پتانسیل را داشته باشد برنامه زمانی و کاری پروژه ساختمانی را رو به بهبود ببخشد و مدیریتی در تشخیص تصاویر و مدیریت ریسک را به همراه داشته باشد.

 

بتن خود ترمیم در صنعت ساختمانی

ترک های به وجود آمده در ساختمان و خرابی ساختاری همه منشا نگرانی بسیاری برای مالکان می شود.

بتن خود ترمیم یکی دیگر از تکنولوژی های صنعت ساختمان می باشد که ابزاری برای رفع این نگرانی ها می باشد.

محققان دانشگاه کمبریج با بهره گیری از این تکنولوژی که توسط ریز کپسول ها و ریز سیال های دولومیت به منظور پیشرفت و توسعه در صنعت ساخت و ساز به دست آورده اند آن را به عنوان مصالحی که خود ترمیم می شوند اعلام کرده اند.

به طور کلی این ریز کپسول ها حاوی عناصر ترمیم کننده اپوکسی یا پلی یورتان می باشند که امکان ترمیم در ترکهای کوچک را به وجود می آورد.

هر روزه تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز توسعه چشم گیری پیدا می کند که هر کدام از این تکنولوژیها نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان دارد و دست بشر را در ساخت بهینه، طراحی های پیچیده و دلخواه، روند سریع پروژه های ساختمانی، امنیت بیشتر نیرو های انسانی، پیشرفت، استفاده صحیح و بهینه از مصالح و … باز گذاشته است.

 

پیشنهاد نویسنده: معماری نوین، طراحی کابینت، تمیز کردن کابینت

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴.۷]