سفت کاری در ساختمان - بخش اول
22
آبان

سفت کاری در ساختمان – بخش اول

سفت کاری در ساختمان – بخش اول

اگر بخواهید اطلاعاتی درباره سفت کاری داشته باشید کافی است بدانید که این حرفه کاملا تجربی و یک حرفه کاملا تخصصی می باشد.

زمانی که سفت کاری در ساختمان اجرا می شود می توان گفت که این کار با بنایی ساختمان صورت می گیرد و می تواند تاثیر به سزا و خوبی را برای طول عمر ساختمان داشته باشد.

کلمه سفت کاری ساختمان ذهن هر کسی را به سمت بنایی و ساخت و ساز ساختمان می کشاند و باید بدانید که این تفکر درست می باشد و شما می توانید با بنایی و ساخت و ساز ساختمان خود را مقاوت و یا به قول معروف آن را سفت کاری کنید.

با مقاله ی سفت کاری در ساختمان – بخش اول همراه ما باشید.

 

سفت کاری در ساختمان – بخش اول

قیمت سفت کاری

می توان این گونه بیان کرد که زمانی که سفت کاری ساختمان انجام می شود، این عملیات در چندین مرحله متعدد صورت می گیرد و هر کدام از کار هایی که انجام می شود نیاز به متخصص خود در آن کار دارد.

در هر ساختمانی که قرار است سفت کاری صورت گیرد می توان گفت این سفت کاری بر حسب نوع کاری که می خواهد انجام داده شود نیز متفاوت می باشد.

اما می توان به این اشاره کرد که قیمت سفت کاری ساختمان یک نرخ ثابت را شامل می شود که شما می توانید این قیمت را از اتحادیه ساختمان سازی اطلاع پیدا کنید.

 

سفت کاری

برای هر ساخت ساختمانی باید دو مرحله را پشت سر گذاشت که این دو مرحله به نام های سفت کاری ساختمان و نازک کاری ساختمان می باشد.

سفت کاری مرحله اول در ساختمان سازی به حساب می آید، و اولین عملیاتی که روی ساختمان صورت می گیرد سفت کاری می باشد.

برای سفت کاری ساختمان عملیات هایی انجام می شود که می توان از قبیل عملیات پی کنی، تیر و ستون،ریختن بتن فوندانسیون، کرسی چینی، دیوار برشی، بادبند، سقف و دیوار چینی می باشد که این کار ها را به عنوان سفت کاری ساختمان معرفی کرده اند.

برای نازک کاری ساختمان شما تمام کار هایی را انجام می دهید که در سفت کاری انجام نداده اید که می توان به مواردی از قبیل عایق کاری، کاشی کاری، برق کاری، نصب درب و پنجره، سنگ کاری، نقاشی و تاسیسات اشاره نمود که این کار ها در نازک کاری انجام می شود.

پس می توان تفاوت سفت کاری و نازک کاری را متوجه شد که تمام عملیات سفت کاری برای احداث بنای ساختمان می باشد و عملیات نازک کاری نیز کار های دکوراسیون منزل و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی را در بر می گیرد.

 

مراحل سفت کاری ساختمان

  • خاک برداری ساختمان
  • بتن مگر و آماده سازی بستر
  • بتن مگر
  • نصب صفحه ستون ها و آرماتوربندی
  • بتن ریزی
  • نگهداری بتن پی
  • خاموت بندی ستون های ساختمان
  • بتن ریزی ستون های ساختمان
  • اجرای سقف تیرچه بلوک ساختمان
  • نگهداری بتن سقف

 

نکات مهم در اجرای سفت کاری ساختمان

خاک برداری ساختمان

هر ساختمانی می خواهد ساخته شود باید این مرحله را پشت سر بگذارد، مهم ترین بخش از این قسمت آشنایی با خاک می باشد که زمید دارای چه نوع خاکی می باشد.

خاک دستی

اگر این خاک را بخواهید در دسته بندی خاک های باربر تقسیم نمود می توان به دسته خاک های غیر باربر قرار داد، این خاک ها دارای یکپارچگی و از نظر باربری در این دسته قرار می گیرند.

برای این به این خاک غیر باربر گفته می شود زیرا این خاک را قابلیت باربری ندارد و باید به طور کلی و کامل از زمین خارج شود و برداشت به صورت کامل انجام می شود.

خاک نباتی

خاک های نباتی به خاک هایی گفته می شود که فرسوده شده اند و دارای ریشه گیاهان می باشد و اگر ساختمان روی آن بنا شود باعث خرابی می شود زیرا این خاک نمی تواند بار های وارد شده به آن را تحمل کند.

به همین دلیل باید این خاک به طور کامل برداشت شود تا بتوان به سطح مطلوب نیز رسید و از آن بتوان استفاده نمود.

خاک طبیعی بکر

اگر شما بعد از خاک برداری خاک نباتی کار را ادامه دهید می توانید به خاک بکر نیز برسید زیرا این خاک زیر خاک نباتی می باشد.

می توان این گونه گفت زمانی که شما به خاک طبیعی بکر می رسید می توانید روی آن را فنداسیون را را انجام داد و عملیات را شروع کرد.

آمارده سازی بستر و بتن مگر

در بنایی ساختمان اگر می خواهید شروع به ساخت و ساز کنید بعد از این که خاک برداری را انجام دادید می توانید آماده سازی پی را شروع کنید و بستر خاک را آماده کنید.

برای آماده سازی و پی ریزی ساختمان می توان از سیمان کم و بتن استفاده نمود تا بتوان بتن مِگر را که مرسوم می باشد را درست کرده و از آن استفاده نمود.

بتن مِگر را از ۱۰۰ کیلوگرم تا ۱۵۰ کیلوگرم سمان در هر متر مکعب بتن استفاده می کنند، که طیقه ساخت به این صورت می باشد.

باید حواستان باشد که این ملات را به اندازه و قطر ۱۰ سانتی متر که از ترکیب سیمان کم و بتن می باشد را بریزید و بعد از این کار آن را با ابزاری به نام ماله به صورت کامل صاف کنید تا بتوانید سطح را برای بتن ریزی پی ها آماده کنید.

بتن مِگر

اگر بخواهید تعریفی از این بتن بدانید می توان این گونه بیان کرد که بتن مِگر یا بتن رگلاژ را شما می توانید برای قالب بندی کف فنداسیون در نظر داشته باشید که از بتن و مقدار کمی از سیمان ساخته شده است.

و همان طور که در بالا گفته شده این بتن از ترکیب ۱۰۰ کیلوگرم تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن به قطر ۱۰ سانتی متر ساخته می شود.

زمانی که می خواهید بتن مِگر را اجرا کنید به این توجه داشته باشید که باید آماده سازی بستر خاک برداری را انجام دهید و بعد از آن بتوانید آرماتور ها را انجام دهید.

 

نکات مهم در اجرای بتن مِگر

  • مطلوب نمودن خاک بستر قبل از اجرای بتن.
  • شما می توانید از دستگاه های بتونیر که به دستگاه های مخلوط کن کوچک معروف هستند استفاده کنید، تا بتوانید بتن را تهیه کنید.
  • قبل از این که بخواهید از بتن استفاده کنید باید شفته آهک را آماده کنید و باید آهک را در آب مرطوب کنید تا آب بتن را جذب نکند.
  • زمانی که شما بتن را ریختید باید سطح بتن را با توجه به دمای هوا به مدت ۱۰ ساعت سطح آن را مرطوب نگه دارید تا دچار مشکل نشوید.
  • زمانی که می خواهند بتن مگر را به صورت تمیز انجام داد برای همین که اجرای فاصله گذاری آرماتور ها تمیز پیاده سازی شود برای همین از کف این کار انجام می شود.
  • زمانی که آب به بتن در دستگاه اضافه می شود شما باید به آن حداقل دو دقیقه فرصت دهید تا بتن بتواند به خوبی مخلوط شود.
  • بعد از این که بتن مِگر به خوبی مقاوم می شود، دیگر نوبت قالب بندی پی صورت می گیرد.
  • زمانی که می خواهید بتن مِگر را برای شفته استفاده کنید باید دقت داشته باشید که مقاومت آن باید ۵/۱ رسیده باشد.

 

بخش دوم مقاله ی سفت کاری ساختمان را بخوانید.

 

خواندن نوشته های زیر نیز به شما توصیه می شود:

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با مقاله ی سفت کاری در ساختمان – بخش اول برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]