طراحی داخلی اشپزخانه
11
آذر

طراحی داخلی اشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه

اگر به فکر تغییراتی در آشپزخانه خود هستید بهتر است که این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید از آن ایده بگیرید و متوجه شوید که چه نکات کلیدی‌ای برای تزئینات آشپزخانه شما مهم هستند.

آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت هایی در منزل است که در نمای داخلی منزل تاثیر بسیار زیادی می گذارد. همان طور که همه‌ی ما شنیده ایم، آشپزخانه قلب خانه است. همچنین یکی از نقاطی است که فعالیت روزمره در زندگی ما در آنجا انجام می شود. از جمله شستن ظرف ها، خوردن غذا، شستن لباس ها و غیر.

برای همین بهتر است که به طراحی و دکوراسیون آن و همچنین متریال هایی که برای آن انتخاب می کنید، اهمیت دهید. اغلب خانه ها پس از گذشت زمان دچار فرسودگی می شوند و بهتر است به منظور بالا بردن سطح کیفیت و عمر مفید، بازسازی در آن ها انجام گردد. آشپزخانه نیز از این فرسودگی مستثنی نیست و باید بعد از مدتی از طراحی ساختار تغییر کند.

برخی از افراد تصور می کنند دوباره ساختن و بازسازی آشپزخانه و همچنین طراحی داخلی آن هزینه بر و زمان بر است. اما نکته ای که در این باره وجود دارد این است که بعد از ایجاد یک طراحی داخلی خوب،اجرایی دقیق و مطلوب برای آشپزخانه شما تاثیرات آن را بر روی روحیات خود و ساکنین در آن فضا را مشاهده خواهید کرد. پس نگران نباشید.

 

طراحی داخلی اشپزخانه | شرکت معماری دکوطرح 09122460089

 

ویدیو + صوت طراحی داخلی اشپزخانه

نسخه ویدیویی

 

نسخه ی صوتی

 

 

پیشنهاد نویسنده برای طراحی داخلی اشپزخانه: طراحی آشپزخانه اپن ام دی اف

 

طراحی داخلی آشپزخانه

زمانی که وارد فضایی می شوید و می بینید که تمام وسایل و رنگ ها به درستی انتخاب شده اند و همه چیز در جای مناسبی قرار دارد، احساس آرامش می کنید. این موضوع در مورد یک اشپزخانه نیز صدق می کند. طراحی داخلی آشپزخانه برعکس تصور افراد مختلف، شاید کار سختی باشد، اما بسیار لذت بخش و جذاب است. ما در این جا قصد داریم نکاتی در مورد طراحی داخلی آشپزخانه و عوامل موثر بر زیبایی آن را برای شما بازگو کنیم.

کابینت های آشپزخانه

هنگامی که به آشپزخانه وارد می شوید قطعا اولین قسمتی که توجهتان را جلب می کند کابینت ها هستند. هرچه قدر کیفیت کابینت ها بالاتر باشد ظاهر آشپزخانه هم متفاوت تر می شود.

همانطور که از کاربرد کابینت ها مشخص است، به عنوان کاربردی ترین متریال ها در دکوراسیون داخلی منزل به حساب می آیند. انتخاب کابینت های مناسب برای آشپزخانه علاوه بر داشتن کیفیت بالا، اندازه‌ی مناسبی نیز داشته باشد، بر روند آشپزی و رفت و آمد در اشپزخانه تاثیر می گذارد.

طراحی داخلی اشپزخانه
طراحی داخلی اشپزخانه

در طراحی برخی از خانه ها بهتر است از کابینت های ساده استفاده شود و دلیل آن این است که استفاده از کابینت های پر زرق و برق در هر خانه هایی مناسب نیست و طراحی آشپزخانه با جزئیات زیاد مناسب خانه هایی است که از فضای بزرگی برخوردار باشند و شلوغ بودن ظاهر کابینت تاثیری بر نما و جلوه‌ی آشپزخانه نداشته باشد.

کابینت ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند که هر سلیقه ای را راضی نگاه می دارند. مثلا برای خانه های مدرن از کابینت هایی با متریال ام دی اف، هایگلاس و … استفاده می کنند. برای خانه های کلاسیک به دلیل صلابتی که وجود دارد اغلب از متریال چوبی استفاده می نمایند.

اما متداول ترین کابینت ها در دنیای امروزی کدام کابینت ها هستند؟ ما در این جا می خواهیم شما را با برخی از کابینت های محبوب آشنا کنیم.

 

کابینت ام دی اف

یکی دیگر از کابینت های معروف و محبوب در میان مصرف کنندگان کابینت ام دی اف است که معمولا دارای طرح های ثابت و رنگ های متنوعی می باشد. کابینت های ام دی اف به دلیل داشتن کیفیت بالا در مقابل قیمتی مناسب، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته اند.

 

کابینت هایگلاس

کابینت های هایگلاس یکی از انواع کابینت ها با سبک مدرن هستند که در رنگ های متفاوتی ساخته می شوند. ورقه رویی این کابینت ها به صورت براق ساخته می شود. به همین دلیل می تواند زیبایی آشپزخانه شما را دو چندان کند. این کابینت ها معمولا در رنگ های روشنی مانند شیری، سفید، نسکافه ای و کرمی تولید می شوند. اما یکی از مشکلاتی که این دسته از کابینت ها دارند این است که ممکن است به سرعت کثیف شود و به دلیل روشن بودن رنگشان، این کثیفی نمایان باشد. مغزی کابینت های هایگلاس در بیشتر مواقع از جنس ام دی اف می باشد که باعث بالا رفتن کیفیت آن می شود.

 

کابینت ممبران

یکی دیگر از انواع متداول کابینت برای منازل، کابینت ممبران است. کابینت های ممبران برای خانه هایی با سبک کلاسیک مناسب تر می باشند. این کابینت ها به دلیل شیوه‌ی خاص طراحی و زیبایی مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته اند. البته قیمت آن ها کمی بالاتر از نمونه های دیگر است.

ما در مطالب جداگانه به بررسی کامل انواع کابینت ها پرداخته ایم که آن ها را در سایت شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح بارگذاری کرده ایم، شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد انواع متریال های کابینت این مقاله ها را مطالعه فرمایید.

 

انتخاب پنجره برای آشپزخانه منزل

داشتن یک خانه با آشپز خانه پنجره دار یک مزیتی است که اکثر خانه ها از آن محروم می باشند پس مهم است که شما بتوانید در هنگام طراحی و بازسازی آشپزخانه بهترین عملکرد را از آن داشته باشید زیرا آشپزخانه فضایی است که اعضای خانواده به خصوص کدبانوی خانه بیشترین زمان خود را در آن سپری می کند پس وظیفه شما به عنوان یک طراح این است که این فضا را از نور طبیعی محروم نکنید.

 

نورپردازی در طراحی داخلی آشپزخانه

پس از انتخاب متریال ها و المان های مورد استفاده برای آشپزخانه، اغلب طراحان داخلی به سراغ نوع رنگ و انتخاب جزئیات می روند. هنگامی که یک محیط را مشاهده می کنید و نور آن را بررسی می نمایید بهتر است که از المان هایی که باعث نورپردازی بهتر محیط می شوند، در محیط خود استفاده کنید.

نورپردازی یک محیط یکی از مهم ترین نکات برای طراحی داخلی آن محیط است. شما با استفاده از یک نورپردازی دقیق و مناسب، می توانید زیبایی های موجود در آن فضا را بهتر نشان دهید. همچنین استفاده از نورهای طبیعی در آشپزخانه، باعث جلوه‌ی بهتر اشیا چوبی می شود. نورپردازی های امروزی دارای طیف گسترده ای هستند که هر کدام متناسب با یک فضا استفاده می شوند. البته محدودیتی برای استفاده از لامپ و نور وجود ندارد.

طراحی داخلی
طراحی داخلی

اما اگر بتوانیم استانداردهای طراحی را رعایت کنیم و همه رنگ و نقش ها را متناسب با دکوراسیون داخلی منزل به کار ببریم م توانیم یک آش پزخانه ایده آل را به وجود بیاوریم. نورهای ریسه ای،لامپ های ال ای دی و … در بین کابینت ها و درون کشوها و حتی در پشت اجاق گاز تاثیر بسیاری در کیفیت نورپردازی دارند.

این کار بهتر است به دست استاد کاران حرفه ای انجام گیرد. زیرا آن ها بهتر می دانند که کدام قسمت در تزئینات خانه و آشپزخانه تاثیر بیشتری می گذارد. برای مثال اگر کابینت هایگلاس را انتخاب کرده اید بهتر است که این نورها را در زیر کابینت ها استفاده نمایید.

نورها در دو نوع پایین تاب و بالا تاب هستند که هر کدام کاربری خاص خودشان را دارند. برای همین بهتر است که از این نورها در جای مناسب استفاده شود.

طراحی اشپزخانه
طراحی اشپزخانه

لوسترها هم بهتر است با توجه به سبکی که برای آشپزخانه خود انتخاب کرده اید تهیه شود. مثلا برای خانه های کلاسیک از لوسترهایی با نقش و نگار بسیار استفاده نمایید. این دسته از لوسترها معمولا دارای شاخه های بیشتری بوده و دارای رنگ های آنتیک یا برنزی هستند. این کار باعث می شود که همه متریال ها و المان های موجود در آشپزخانه با یکدیگر در تعادل باشند.

آشپزخانه شما میزبان طیف گسترده ای از کارهای مهم روزمره است، بنابراین باید هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم از ظاهر خوبی برخوردار باشد. یک طراحی فکر شده و دقیق برای آشپزخانه می تواند به تحقق تمام خواسته های شما از آشپزخانه کمک کند.

 

پیشنهاد نویسنده برای طراحی داخلی اشپزخانه: امکانات خانه های لوکس – قسمت دوم، کابینت آشپزخانه وکیوم

 

۱. مراحل هدر رفته را از بین ببرید.

زمانی که می خواهید طراحی اشپزخانه خود را انجام دهید، در ابتدا باید قسمت های به اصطلاح پرت خانه شناخته و برای استفاده‌ی بهینه از آن ها برنامه ریزی کنید. هنگام سازماندهی و مرتب کردن آشپزخانه، به چگونگی و مکان قرار گرفتن وسایل برای استفاده از آن ها فکر کنید. غذاها و کاسه های غذاخوری را نزدیک میز غذاخوری نگهداری کنید. بسته بندی و ظروف پلاستیکی را در یک محل مناسب و نزدیک یک سطح مانند اپن قرار دهید تا در صورت نیاز به بسته بندی وسایل به آن ها دسترسی داشته باشد. محل قرار دادن ظروف کثیف را در نزدیکی ماشین ظرفشویی قرار دهید تا روند جابه‌جایی را آسان کنید.

 

۲. مسیرهای عریض را طراحی کنید.

زمانی که طراحی آشپزخانه‌ی شما انجام شد حتما فضایی را برای رفت و آمد در آشپزخانه در نظر داشته باشید. به عنوان یک قاعده کلی، عرض مسیرهای عبوری در سراسر آشپزخانه باید حداقل ۳۶ اینچ باشد. راهروهای قسمت پخت و پز برای آشپزخانه باید ۴۲ اینچ عرض داشته باشند.

 

۳. رفت و آمد مستقیم از طریق آشپزخانه.

جریان رفت و آمد در هنگام طراحی آشپزخانه یک نکته اساسی است که طراح هنگام طراحی باید به آن توجه داشته باشد. برای ایجاد آشپزخانه ای که مناسب کودکان نیز باشد، بهتر است میز آشپزی خود را از محلی که رفت و آمد در آنجا زیاد است دور نگه دارید. همچنین بهتر است یخچال و فریزر را در محلی قرار دهید که هم برای فرد آشپز در دسترس باشد و هم برای افرادی که می خواهند چیزی میل کنند.

 

۴. از گوشه و کنار دور بمانید.

برای این که بتوانید مکان مناسب را برای وسایل خود بیابید، به تمام گوشه های آشَپزخانه نگاه کنید. برای درهای کابینت و لوازم خانگی در طراحی اشپزخانه خود، فضای خالی و فضای کافی برای چرخش درب را در نظر بگیرید. وسایل کوچک را از اطراف و گوشه های آشپزخانه بردارید و آن ها را داخل یک کابینت قرار دهید تا از شلوغی اشپزخانه جلوگیری شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که اگر درب های کابینت ها، همزمان باز شوند به یک دیگر برخورد نمی کنند.

 

۵- ارتفاع مناسب مایکروویو.

ارتفاع و مکان صحیح مایکروویو بسته به آشپزخانه متفاوت خواهد بود. این مقدار برای افراد بالغ، ۱۵ اینچ معادل ۳۸ سانتی متر بالاتر از سطح میز است. اگر بچه ها نیز از این دستگاه استفاده می کنند، قرار دادن مایکروویو در زیر میز ممکن است ایمن تر و مناسب تر باشد.

 

۶. عملکرد قسمت های مختلف آشپزخانه .

وقتی نوبت به قسمت های مختلف آشپزخانه می رسد، عملکرد و کاربرد آن قسمت باید مدنظر قرار بگیرد. قبل از اینکه که یک طرح خاص را برای آشپزخانه‌ی خود انتخاب کنید، باید ببینید که می خواهید هر قسمت از فضا چه کاربری‌ای داشته باشد؟ اگر می خواهید در قسمتی از آشپزخانه غذا بپزید و غذا بخورید، فضای کافی را در نظر بگیرید تا قسمت آشپزی از محل غذاخوری جدا شود.

 

۷. فضای  نزدیک وسایل را برنامه ریزی کنید.

در اطراف وسایل آشپزخانه، محلی را برای قرار دادن وسایل در هنگام پخت و پز فراهم کنید. هنگام طراحی آشپزخانه خود، از هر طرف میز و یخچال و فریزر، ۱۵ سانتی متر فاصله بگذارید. قرار دادن یک فضای اضافی در کنار وسایل بزرگ آَشپزخانه می تواند بسیار کاربردی باشد.

 

۸- میزهای پیشخوان را در نظر بگیرید.

برای تهیه و آماده کردن غذای امروز به چه مواد غذایی احتیاج دارید؟ همه‌ی آن ها را آماده کرده و بر روی میز پیشخوان قرار دهید. افرادی که بیشتر از بقیه آشپزی می کنند، معمولا بر آشپزی به فضای بیشتری نیز احتیاج دارند. به همین دلیل داشتن یک میز پیشخوان در کنار جزیره، می تواند به روند آشپزی شما کمک کند.

 

۹. وسایل آشپزخانه را دو برابر کنید.

اگر خانواده ای پرجمعیت یا نیازهای زیادی دارید، وسایل پر مصرف خود را دو برابر کنید. به عنوان مثال شما می توانید در آشپزخانه‌ی بزرگ خود یک یخچال بزرگ داشته باشید، در حالی که در اتاق فرزندانتان یک یخچال در سایز کوچک تر قرار داده اید.

 

۱۰. منطقه محدوده را مرتب کنید.

مواد ضروری و مهم پخت و پز را در فضای در دسترس خود نگهداری کنید. یک قفسه در گوشه ای از آشپزخانه قرار دهید تا روغن های پخت و پز و ادویه جات در آن جا قرار بگیرند. همچنین می تواند از قلاب های S مانندی که در بازار موجود هستند برای آویزان کردن قابلمه ها و سایر وسایل استفاده کنید.

 

۱۱. گلدان پرکننده را نصب کنید.

از این که مجبور هستید هر بار گلدان های خود را در سینک ظرفشویی آب دهید و به سختی به جای خودشان بر روی دیوارها برگردانید، خسته شده اید؟ یک شلنگ تاب دار، که به آن پرکننده گلدان نیز گفته می شود، می تواند این مشکل را برای شما حل کند.

 

۱۲. در نگهداری چاقو هوشمند باشید.

چاقوها را به یک نوار مغناطیسی چسبیده به یکی از دیوارهای آشپزخانه آویزان کنید. در دسترس بودن چاقوها می تواند برای همه‌ی اعضای خانه از جمله کودکان خطرناک باشد. قرار دادن چاقوها در جایی مانند دیوار، آن ها را در معرض دید شما قرار داده و همچنین از دسترس کودکان دور نگه می دارد.

 

۱۳. بازیافت را آسان کنید.

نقاطی را برای قرار دادن سطل زباله و بازیافت در نظر بگیرید تا مرتب سازی و جداسازی زباله ها را برای اعضای خانواده آسان تر کنید. برای این کار می تواند دو سطل جدا از هم با رنگ های متفاوت را برای زباله های تر و خشک در نظر بگیرید. همچنین برای شیشه های شکسته و زباله های تیز یک قسمت جدا را در نظر داشته باشید.

 

۱۴. مواردی  که در دسترس هستند را مرتب کنید.

در اشپزخانه‌ی هر کدام از ما، برخی از وسایل بیشتر از سایرین مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم این است که شما وسایل کاربردی تر را در دسترس قرار دهید تا اگر به آن ها احتیاج داشتید مجبور نباشید از پشت وسایل دیگر و با سختی ان ها را پیدا کنید.

 

۱۵. یک مرکز پیام یا تابلوی اعلانات اضافه کنید.

یک مرکز پیام یا یک تابلو که خبرها یا کارهای ضروری بر روی آن نوشته شود، در قسمتی از آشپزخانه قرار دهید. آشپزخانه‌ی شما محلی است که همه‌ی افراد به آن رفت و آمد دارند. به همین دلیل اگر نیاز باشد کاری انجام شود یا چیزی خریداری شود، دیگران می توانند ببینند.

 

۱۶. پریزهای برق را در نظر بگیرید.

برای قرار دادن وسایل برقی توجه داشته باشید که پریزهای برق باید در کنار آن ها باشد. به عنوان مثال شما می توانید در زیر کابینت ها یا بر روی یکی از دیوارها، چند پریز برق ایجاد کنید و بر روی هر کدام یک سه راهی قرار دهید.

 

۱۷. زمان تمیز کردن آشپزخانه را قطعی کنید.

آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت های خانه است که تمیز بودن آن به منزله‌ی تمیز بودن کل خانه است. آشپزخانه‌ی شما محل غذاخوری شما بوده و بیشتر کارهای مهم مربوط به خانه در آشپزخانه انجام می شود. بنابراین بهتر است در طول روز یک زمانی را برای تمیز کردن آشپزخانه خود در نظر بگیرید و سر موقع آن را تمیز کنید.

 

۱۸. بلوک های کابینت را در نظر بگیرید.

داشتن کابینت های زیاد و دیوارهایی که از کابینت پوشیده شده اند می توانند جذاب باشند. چرا که نشان دهنده‌ی فضای زیاد در آشپزخانه هستند. شما می توانید کابینت های خود را با تعداد بیشتری بسازید. منظور از بلوک کابینت کشوهای موجود در کابینت است. داشتن کشوهایی با تعداد مناسب در اشپزخانه می تواند فضای آشپزخانه و طراحی آن را زیباتر نشان داده و همچنین فضای بیشتری برای قرار دادن اشیا را به شما می دهد.

 

۱۹. از رنگ های روشن در آشپزخانه کوچک استفاده کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای طراحی داخلی اشپزخانه در نظر بگیرید، انتخاب رنگ برای آن است. اگر آشپزخانه‌ی شما محیط کوچکی دارد، بهتر است از رنگ های روشن برای طراحی آن استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از رنگ هایی مانند سفید، آبی روشن و کرمی می توانند انتخاب های خوبی باشند.

 

۲۰- یک نقطه کانونی پیدا کنید.

در طراحی آشپزخانه خود یک نقاط کانونی را انتخاب کنید که چشم بینندگان را به خود جلب کند. این نقطه‌ی کانونی می تواند دیوار پشت سینک ظرفشویی بوده یا درب یخچال شما باشد که با عکس‌ های خانوادگی تزئین شده اند.

 

پیشنهاد نویسنده برای طراحی داخلی اشپزخانه: بازسازی آشپزخانه، اصول طراحی داخلی

 

پروژه های مرتبط با طراحی داخلی آشپزخانه که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

سوالات متداول مشتریان دکوطرح در ارتباط با طراحی داخلی آشپزخانه

آیا این امکان وجود داره که سبک دکوراسیون داخلی آشپزخانه از سایر فضاهامون متفاوت باشه ؟

بستگی به متراژو فضای منزل مسکونی شما داره ، اگه فضای منزل شما کوچیکه و فضاهاتون به هم دید داره بهتره از یه سبک در دکوراسیون داخلی منزلتون استفاده کنید اما اگر منزل مسکونی شما بزرگه و فضا هاتون مجزا از همه می تونید از سبکی متفاوت استفاده کنید

برای طراحی و اجرای سبک مدرن در آشپزخانه باید به چه نکته ای توجه کرد ؟

مهمترین ویژگی سبک دکوراسیون داخلی به سبک مدرن سادگی و خلوت بودن فضا هستش پس باید در طراحی داخلی اشپزخانه از به کار بردن المان های شلوغ پرهیز کنیم

چه ابعاد فرشی در طراحی داخلی آشپزخانه مناسبه؟

از فرشی استفاده کنید که ضمن برقراری تناسب در فضا به اندازه ای باشه که میز صبحانه خوری به همراه صندلی های اون به روی فرش جا بشه

در تزیین آشپزخانه چه کار باید کرد ؟

برای تزیین زیبای آشپزخانه می تونید از پرده و تابلو های متناسب با هم استفاده کنید و اگه آشپزخانه شما پنجره داره می تونید یک گلدان زیبا جلوی اون قرار بدید

آیا تمام مراحل طراحی و اجرا توسط تیم دکوطرح انجام میشه ؟

بله تمام مراحل طراحی و اجرا توسط مهندسین و پیمانکاران با تجربه این تیم انجام میشه

 

گالری تصاویر طراحی داخلی اشپزخانه

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۸ میانگین: ۵]