آکینتوپسیا در معماران
18
فروردین

آکینتوپسیا در معماران

آکینتوپسیا در معماران

همه ما در مورد اختلالی که به کور رنگی مشهور است شنیده ایم. از این رو شاید برایتان قابل تصور باشد که اگر قدرت تشخیص تعدادی از رنگ ها یا تمامی آن ها را از دست بدهید چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که اگر قدرت تشخیص حرکت را از دست بدهید چه عاقبتی در انتظار شما خواهد بود؟ ین اختلال و سندروم به نام «آکینتوپسیا» (akinetopsia) شناخته می شود. یکی از اولین کسانی که مبتلا به این سندروم بود یک مادر ۴۳ ساله در سال ۱۹۷۸ بود که زندگی برای او مانند دیدن یک فیلم بود اما بدون این که تحرکی در آن دیده شود؛ درست مانند این که تنها یک فریم را تماشا می کنید. این زن ابتدا به دلیل سردردهای شدید به بیمارستان منتقل شد. وی دچار سکته مغزی شده بود که باعث صدمه دیدن بخش دیداری موقت مغز او گردید. این بخش از مغز مسئول درک حرکات اطراف است. البته خوشبختانه این بیمار تمامی جنبه های دیگر توانایی دیدن مانند درک عمقی و درک رنگ ها را از دست نداده بود.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

آکینتوپسیا در معماران

آکینتوپسیا چیست؟

آکینتوپسیا از زبان یونانی مشتق شده است: a به معنای «نه»، kine برای «حرکت» و opsia به معنای «دیدن». Akinetopsia به “کوری حرکتی” اشاره دارد، که یک اختلال پردازش بینایی بالاتر از یک ضایعه خارج مخطط است، که در آن بیمار به طور خاص در درک اجسام در حال حرکت با شدت متغیر و به ندرت کامل مشکل دارد. این یک وضعیت بسیار نادر است. پدیده Zeitraffer یکی دیگر از شرایط همپوشانی است که شباهت هایی با akinetospia دارد. پدیده Zeitraffer یک درک تغییر یافته از سرعت اجسام متحرک را توصیف می کند و بیمار ممکن است یک تجربه توهم آمیز از حرکت کند را توصیف کند. تصور می شود که این مربوط به اختلال در عملکرد شبکه های مغزی است که مسئول درک بصری سرعت هستند. آکینتوپسی می تواند همراه با سایر تظاهرات مرتبه بینایی بالاتر یا به صورت مجزا رخ دهد. این بیماران اغلب دیگر نمی توانند به بینایی خود تکیه کنند و اغلب شنوایی خود را برای کمک به تخمین فاصله و تعامل با افراد دیگر آموزش می دهند.

 

پاتوفیزیولوژی آکینتوپسیا

تصور می‌شود که آکی‌توپسی با آسیب به بخش گیجگاهی داخلی (MT) V5 مغز، که شامل اتصال تمپرو پاریتو پس‌سر است، مرتبط باشد. این اغلب ثانویه به بیماری دوطرفه است، اما در ضایعات یک طرفه توصیف شده است. اطلاعات بصری در قشر ارتباط بینایی V1 2 دریافت می شود، سپس حرکت بینایی فضایی در ناحیه V5 (MT) پردازش می شود. آسیب به این ناحیه اخیر ممکن است منجر به ناتوانی در درک یا تشخیص حرکت “Akinetopsia” شود.

 

تاثیر akinetopsia بر معماران

این اختلال به طور کلی روند کار و تحصیل یک معمار را مختل می کند و شغل او را تحت تاثیر قرار می دهد. نه تنها شغل، بلکه زندگی هم به کل مختل خواهد شد. تغییر در ساختار مغز (معمولا ضایعات) روند روانی درک اطلاعات حسی، در این مورد اطلاعات بصری را مختل می کند. به دلیل جدایی آناتومیکی پردازش حرکت بینایی از سایر عملکردها، اختلال در حرکت بصری تنها امکان پذیر است. مانند akinetopsia، درک رنگ نیز می تواند به طور انتخابی مانند آکروماتوپسی مختل شود. با وجود دقت فضایی طبیعی، تشخیص سوسو زدن، دید استریو و رنگ، ناتوانی در دیدن حرکت وجود دارد. سایر عملکردهای دست نخورده شامل درک فضای بصری و شناسایی بصری اشکال، اشیاء و چهره ها می باشد. علاوه بر ادراک ساده، akinetopsia همچنین وظایف بینایی حرکتی، مانند دست بردن به اجسام و گرفتن اشیا را مختل می کند. هنگام انجام وظایف، بازخورد حرکت خود مهم به نظر می رسد.

 

ابتلا به این اختلال چه احساسی دارد؟

بیشتر آنچه در مورد این وضعیت بسیار نادر شناخته شده است از طریق مطالعه موردی یک بیمار به نام LM آموخته شد. LM ریختن یک فنجان چای یا قهوه را دشوار توصیف کرد “زیرا مایع به نظر یخ زده است، مانند یک یخچال”. او نمی دانست چه زمانی باید ریختن را متوقف کند، زیرا نمی توانست حرکت مایع را که بالا می رود درک کند. LM و سایر بیماران نیز از داشتن مشکل در پیگیری مکالمات شکایت کرده اند، زیرا حرکات لب و تغییر حالات صورت نادیده گرفته شده است.LM اظهار داشت که وقتی بیش از دو نفر در اتاقی راه می‌رفتند احساس ناامنی می‌کرد: “مردم ناگهان اینجا یا آنجا بودند اما من حرکت آنها را ندیده‌ام. حرکت با مقایسه تغییر موقعیت یک جسم یا شخص استنباط می شود. LM و دیگر بیماران عبور از خیابان و رانندگی با اتومبیل را نیز بسیار دشوار توصیف کرده اند. LM شروع به آموزش شنوایی خود برای تخمین فاصله کرد.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]