معماری اصیل تاجیکستان
19
آذر

معماری اصیل تاجیکستان

معماری اصیل تاجیکستان

تأثیرات معماری شرقی که معماری شوروی را شکل داد

در نیمه دوم قرن بیستم، معماری شوروی زیبایی‌شناسی مشترکی را در محیط‌های بسیار متنوع گسترش داد، و بخشی جدایی‌ناپذیر در ترویج ایدئولوژی تمامیت‌خواه بود که فرهنگ‌های محلی را نادیده می‌ گرفت و جامعه‌ای یکپارچه و همگن را متصور بود. با این وجود، در عمل، معماری خود را مستعد سازگاری و تأثیرات محلی نشان داد، شاید هیچ جا بیشتر از آسیای مرکزی نباشد. این مقاله به میراث معماری یک منطقه جغرافیایی می‌پردازد که تا حد زیادی از روایت‌های غرب محور در مورد مدرنیسم شوروی حذف شده است، و تشویق به بازخوانی منظر شهری لایه‌ ای و ظریف، با تصاویری از روبرتو کونته و استفانو پرگو می‌شود. بروتالیسم که در بریتانیای پس از جنگ متولد شد، در دهه ۱۹۷۰ به معماری شوروی رسید و سبک کلاسیک استالینیستی را با فرمی ساخته شده که توسط عملکرد و تولید انبوه تعریف شده بود، جایگزین کرد. آنچه به طور کلی به عنوان مدرنیسم شوروی شناخته می شود، معماری است که با حجم های عظیم و بافت های خام مشخص می شود. با این حال، بیش از یک زیبایی شناسی، این اصطلاح یک ایدئولوژی خاص را در بر می گیرد که به معماری حاصله متصل است. دولت شوروی آرزو داشت که یک تصویر معماری و استاندارد زندگی ثابت در سراسر جمهوری های شوروی ایجاد کند. با این حال، رژیم برای سازش و باز بافتی کردن تاریخ محلی باز بود، همانطور که در مورد معماری شوروی آسیای مرکزی چنین است.

روبرتو کونته و استفانو پرگو در یک مقاله عکاسی جدید با عنوان آسیای شوروی که توسط FUEL منتشر شده است، میراث بروتالیستی در جمهوری‌های شوروی سابق قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان را بررسی می‌کنند و به جزئیات تغییرات منطقه‌ای مدرنیسم شوروی در آسیای مرکزی می‌پردازند. عکاسان این میراث معماری را که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۱، سال انحلال اتحاد جماهیر شوروی، ساخته شده است، ثبت می‌کنند. بسیاری از این معماری عمدتاً برای مخاطبان گسترده تر ناشناخته است، زیرا چندین ساختمان برای اولین بار در یک مستند عکاسی از معماری شوروی گنجانده شده است.

توسعه شهری در آسیای مرکزی شوروی شکل خاصی به خود گرفت که برگرفته از تأثیرات ایرانی و اسلامی بود که هویت و معماری منطقه را مدت ها قبل از جذب در اتحاد جماهیر شوروی شکل داد. معمارانی از کیف، مسکو و لنینگراد به پایتخت‌های آسیای مرکزی شوروی آورده شدند تا معماری و شهرسازی را در روح اتحاد جماهیر شوروی آشکار کنند. با این حال، معماران محلی با سبک تجویز شده توسط دولت آزادی عمل داشتند. معماری شوروی این جمهوری‌های آسیایی با ویژگی‌های معماری شرقی، در نقش‌ها و موزاییک‌ها، در استفاده از رنگ و زیورآلات قابل مشاهده است و زیبایی‌شناسی بروتالیستی خاص این بافت را ایجاد می‌کند، جایی که تأثیرات اروپایی و آسیایی در هم تنیده می‌شود.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

معماری اصیل تاجیکستان

نماهای گنبدی شکل در معماری شرقی

ساختار گنبدی شکل بتنی بازار چورسو در تاشکند پایتخت ازبکستان برای بازارهای سراسر اتحاد جماهیر شوروی معمولی است. با این حال، چیزی که آن را متمایز می کند، نمای بیرونی با کاشی های رنگارنگ ساختمان است که تأثیرات شرقی را به نمایش می گذارد. در همین راستا، ساختمان سیرک در بیشکک، قرقیزستان، دارای نمای تزئینی است که نقوش آن نوع ساختمان عمومی را در بافت معماری محلی آن قرار می دهد. نمونه ای از زمینه سازی مجدد تاریخ محلی، موزاییکی در دوشنبه، تاجیکستان است که فیلسوف ایرانی ابن سینا را در کنار فضانوردان شوروی به تصویر می کشد. در سراسر بلوک شرق اروپا و جمهوری های شوروی سابق، سفر فضایی موضوع مهمی در هنر و معماری جنگ سرد بود که اغلب در زمینه های مشکوک گنجانده شده بود. با این حال، برای بیان اخلاق یک جامعه مترقی طراحی شده بود که بر تاریخ خود بنا می کند اما از گذشته پیشی می گیرد.

 

معماری تاجیکستان در طول دو دهه گذشته

در طول دو دهه گذشته، بسیاری از این ساختمان‌های شوروی در دوشنبه، تاشکند و آلماتی در تلاشی برای جدا شدن از گذشته توتالیتر و بیان مجدد حاکمیت مجدد تخریب شدند. با این وجود، در بسیاری از موارد، هیچ چیزی جایگزین این ساخت و سازها که دارای عملکردهای عمومی بودند، وجود نداشت و در عوض، سایت ها در حال حاضر توسعه نیافته باقی می مانند. با این حال، مانند برخی دیگر از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، به نظر می رسد، اگر نگوییم قدردانی تازه ای از ساختارها، تصدیق نقش آن‌ها در تاریخ اخیر وجود دارد. به این ترتیب، شهروندان شروع به دفاع از حفظ آن‌ها کرده اند. در دوشنبه، یک ابتکار محلی به دنبال حفظ نقاشی های دیواری و موزاییک های معماری شوروی است. در تاشکند و آلماتی، تلاش هایی برای فهرست نویسی و مستندسازی این میراث ساخته شده انجام می شود.

مقاله عکاسی معماری شوروی در آسیای مرکزی ایده مدرنیسم شوروی همگن را زیر سوال می برد و تفاوت های ظریف این میراث ساخته شده بسیار قابل تشخیص را در کانون توجه قرار می دهد. آنچه از این میراث باقی مانده است، گویای رواج فرهنگ محلی در یک سبک معماری به ظاهر عمومی است.

 

 

برای مشاوره‌ی رایگان می‌توانید با شماره‌های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

با آرزوی بهترین‌ها.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]