طراحی تزئینات معماری
21
دی

طراحی تزئینات معماری

طراحی تزئینات معماری

معماری ایران دارای هنرها و فنون مختلف بوده است که آن را در آثار قدیمی می‌توان مشاهده کرد .

به دلیل  معماران برجسته تزئینات خاصی انجام می‌گرفته و هنرهایی که بر روی بناها قرار داشته است بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده است .این بناها را با متریال های که در آن زمان وجود داشته که می‌توان در این آثار مشاهده کرد.

 

طراحی تزئینات معماری

کاشی کاری

در زمان های گذشته معمولاً از کاشی ها استفاده می کردند و استفاده از آن در زمان هخامنشیان و ساسانیان بسیار رواج داشته و در دوران اسلامی به اوج رسیده .

در میان هنر و فنون کاشی کاری هنری متفاوت بوده است که گوناگونی آن باعث شده زیبایی منحصر به فردی بر روی بنا به وجود بیاید .

این هنر در قالب پنج گروه کاشی کاری وجود دارد.کاشی معرق کاشی کاری به حساب می آید که در معماری ایران از دوره سلجوقی استفاده می شده در این کاشی کاری قطعات ریز کاشی را در اشکال و رنگ های مختلف برش می دادند و در کنار یکدیگر قرار می دادند .

این نوع کاشی کاری در ابتدا در کنار قطعات گچ‌بری استفاده می شده و اوج این هنر متعلق به دوره ایلخانی و صفوی می باشد .اگر بخواهیم بناهایی را که با این هنر تزیینات شدن نام ببریم می‌توانیم بناهایی مانند مسجد شیخ لطف الله ،مسجد امام ،مسجد جمعه اصفهان و مسجد مدرسه چهارباغ را نام ببریم.

 

کاشی های هفت رنگ

در این کاشی‌ها خشت ها در کنار یکدیگر چیده می‌شوند و رنگی را به عنوان پیش زمینه طرح قرار می‌دهند بر روی آن نقاشی می کند.

زمانی که رنگ آمیزی شدن در کوره قرار می گیرند و بر روی آنها لعاب می‌دهند و در نهایت رنگ‌هایی ظاهر می‌شوند و کاشی مورد نظر را روی آن قرار می دهند این روش بیشتر در دوره تیموری رواج داشته است و نمونه های مختلفی از آن را بر روی بناهای قدیمی و اصیل ایرانی می توان مشاهده کرد.

 

پتینه کاری در ساختمان چیست؟

 

هنر گچبری

از گذشته این هنر به صورت کنده کاری و برجسته کاری بر روی طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل وجود داشته است که هنگامی که گچکار کار خود را انجام می‌داده نقاشی در کنار آن صورت می گرفته .

اولین نمونه آن در دوره اشکانی وجود داشته که دیوارهای بناهای ساسانی هم دارای گچبری‌های عظیمی بوده است مزیت این هنر در وهله اول طراحی آن می‌باشند.

به عنوان نمونه از این هنر در داخل بنای گنبد علویان استفاده شده که گچبری های برجسته آن واقعاً حیرت انگیز است

مروزه هم هنر گچبری در دکوراسیون داخلی منازل استفاده می شود و نمونه های مدرن و جدید آن را می‌توان توسط استادکاران ای که در این حرفه فعالیت می‌کنند مشاهده کرد.

 

آجرکاری

در معماری تزیینات ساختمان اهمیت بسیاری داشته است و تا به امروز هم این موضوع اهمیت خود را حفظ کرده است

جر به عنوان یک متریال مرغوب وجود داشته که از صدر اسلام برای تزئین بنا از آن استفاده می کردند و بر روی سطوح مختلف آن را به کار می بردند.

همه هنرهایی که گفته شد در تزئینات معماری از قدیم تا به امروز رواج داشته‌اند که در نمونه‌های امروز متدهای جدیدتری برای ارائه آنها وجود دارد که باعث می شود ساختمان زیباتر به نظر برسد .

در تزئینات ساختمان معمولاً از المان‌های استفاده می‌شود که در واقع اصالت ایرانی بودن و در نهایت زیبایی منحصر به فردی را ایجاد کنند .

برای همین معمولاً هنرهایی مانند آجرکاری ،گچبری ،معرق و منبت کاری از هنرهای هستند که نمونه‌های به روز آنها را طراحان توانستند در تزئینات ساختمان به کار گیرند.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]