سنگ ساختمانی و سنگ نما
13
اسفند

سنگ ساختمانی و سنگ نما

سنگ ساختمانی و سنگ نما

معمولا افراد برای خرید سنگ نما تنها توصیه ی دیگران را مد نظر قرار میدهند و در نهایت به مرور زمان احساس نارضایتی پیدا میکنند و از خرید خود پشیمان میشوند. بهتراست کارفرما پیش از خرید سنگ نما شناختی نسبت به انواع بهترین سنگ ساختمانی داشته باشد و معایب و مزایای آنها را بصورت کامل مورد بررسی قرار دهد. و با آگاهی تمام  می تواند سنگی را خریداری نماید  که سالیان سال بر نمای ساختمان استوار مانده و زیبایی خود را حفظ نماید.

سنگ مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان باید دوام و استحکام بالایی داشته باشد، زیرا  سنگ نما هر روز در معرض تابش نور خورشید قراردارد و عواملی همچون باد و باران ، برف و بوران، آلودگی های ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا به سنگ نما آسیب وارد میکند، به همین دلیل باید از سنگ های مقاوم  برای نما استفاده کرد.

اگرطراح ساختمان  برای طراحی  نمای بنا متریال سنگ را پیشنهاد داد بهتر است از سنگ گرانیت، تراورتن و یا سنداستون استفاده شود زیرا علاوه بر مقاومت بالا از زیبایی منحصر به فردی نیز برخوردار هستند.

 

سنگ ساختمانی و سنگ نما

سنگ ساختمانی تروارتن نسبت به دو سنگ ساختمانی استون وگرانیت ارزان تر است وهمچنین  مقاومت بالاتری نیز دارد. علاوه بر این سیمان به خوبی به سنگ تراورتن می چسبد، در نتیجه امکان جدا شدگی آن از سطح را تا حدود زیادی کاهش میدهد.

 

ویژگی سنگ ساختمانی گرانیت در نماهای ساختمان

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است که رنگ های متنوعی در بازاردارد. بافت این سنگ درشت است وبافت آن به راحتی با چشم قابل مشاهده میباشد. خاصیت دیگر آن این است که آلودگی را جذب نمی کند و همچنین سختی بسیار بالایی دارد. از گرانیت علاوه بر استفاده در نمای خارجی میتوان در محیط های مرطوب داخلی از جمله  حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد زیرا تخلخل گرانیت پایین است و آب را جذب نمی کند.

 

ویژگی سنگ ساختمانی تراورتن در نماهای ساختمان

سنگ ساختمانی تراورتن نوعی سنگ رسوبی است و بافت آن به شکل لایه لایه میباشد. این سنگ نیز مانند سنگ گرانیت خاصیت چسبندگی بالایی دارد و بیشتر دارای رنگ هایی از جمله آبی، سیاه و خاکستری میباشد. بافت سنگ تراورتن به شکل ریزدانه است و به دلیل این ساختار لایه ای  شکل به دو روش  vein cut و cross cut برش داده میشود.

سنداستون نیز سنگ رسوبی است که از کانی های مختلف وماسه  تشکیل شده است.

این سنگ از کانی های سیلیس اکسید آهن، دولومیت و کربنات کلسیم ساخته شده است . سنداستون یا ماسه سنگ نیز از مقاومت بالایی برخوردار است بخصوص در مقابل هوازدگی. جذب آب در سنداستون پایین می باشد.به دلیل چسبندگی پایین این سنگ با ملات هنگام استفاده از آن برای سنگ نمای ساختمان از گیره اسکوپ سنگ استفاده می کنند. رنگ سنداستون قهوه ای مایل به خاکستری و زرد می باشد.

 

از ویژگی های سنگ ساختمانی مورد استفاده در نمای ساختمان

اولین ویژگی که برای انتخاب سنگ نما باید به آن توجه کرد ویژگی های اقلیمی و آب و هوای منطقه است که بسیار با اهمیت است و باید به آن توجه کرد تا به مرور زمان با مشکلاتی مواجه نشد. در مناطق سردسیر باید ازسنگ هایی استفاده شود که تخلخل کمی دارند زیرا برف و یخبندانی که در این مناطق وجود دارد سبب متلاشی شدن سنگ میشود.

همچنین در مناطقی که مدام طوفان های شن رخ می دهد سنگ ها در معرض سایش قرار میگیرند و عمر آن ها کوتاه می شود.

به همین دلیل باید با درنظر گرفتن شرایط اقلیمی  سنگ نما مناسب را انتخاب کرد. در کل سنگی که برای سنگ نما ساختمان استفاده میشود باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • کانی های موجود درسنگ باید مورد بررسی قرار بگیرند.
  • مقاومت خمشی و کششی خوبی داشته باشد.
  • صیقل و برش آن براحتی انجام شود .
  • قابلیت جذب آب مناسبی داشته باشد و به راحتی به ملات چسبیده شود.
  • در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب مقاومت داشته باشد.
  • باران های اسیدی نتواند به آن آسیب وارد کنند.
  • ترک خوردگی و سایش در آن ایجاد نشوند.
  • تخلخل و فرج نداشته داشند تا آب باران و برف به نتواند در بافت آن نفوذ کند.

 

علت شوره زدن سنگ نما

شوره زدن سنگ نما در اغلب متریال ها ایجاد میشود. احتمالا شما تصورمی کنید که یکی از عمده ترین دلیل شوره زدن سنگ نما استفاده از متریال نا مرغوب میباشد و یا اینکه فقط آجر شوره می زند. این تصوری اشتباه است. این مطلب اطلاعاتی جدیدی در خصوص این مشکلبه شما میدهد. همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ما در شرکت دکوطرح  تماس بگیرید.

 

شوره زدن سنگ نما چه آسیبی میتواند به نما بزند ؟

اولین مشکل شوره زدن سنگ نما این است که باعث می شود که نمای ساختمان زیبایی خود را از دست بدهد و ناخوشایند به نظر برسد. نمای ساختمان خارجی ترین بخش آن است که در معرض دید عموم قرار میگیرد و باید حتما به بهترین نحو ممکن به آن رسیدگی شود. شوره زدن نما به عوامل مختلفی بستگی دارد که موجب می شود تا مواد دارای سفیدک هایی بر روی سطح خود بشوند.

سنگ ها مانند آجر درگیر شوره و سفیدک می شوند .اما بدلیل تفاوت در نوع سنگ ها با یکدیگرفرق میکنند و  تمام سنگ ها به یک میزان دچار شوره نمی شوند. یکی ازعلت های شوره زدن سنگ نما  می تواند وجود نمک در محلول آب باشد. البته این میزان شوره زدگی بستگی به نوع سنگ نیز دارد. سنگ های تراورتن که آهکی هستند به دلیل ساختار  خود بیشتر از بقیه سنگ ها در معرض ایجاد شوره قرارمیگیرند. البته سنگی مانند گرانیت که قدرت جذب آب کمتری نسبت به تراورتن دارد به شوره کمتری دچار می شود. در نتیجه ظاهر سنگ حفظ  میشود  و عمر آن نیز افزایش پیدا می کند.

 

شوره زدگی سنگ چیست؟(راه حل برطرف نموندن شوره زدگی )

از عمده ترین دلایل استفاده از سنگ ها  طبیعی بودن و مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی و فراوانی آن در طبیعت است. علاوه بر این به خاطر سهولت دسترسی و نگهداریآسان تر  آن طرفداران زیادی را در صنعت ساختمان دارند. استفاده نمودن از سنگ ها و مصالح مرغوب در ساختمان ها سبب افزایش دوام و زیبایی ساختمان میشود و بر شکوه و قدمت آن نیز می افزاید.

 

شوره سنگ چیست؟

به رسوب نمک و املاح معدنی محلول در آب  که از تبخیر آب بر روی سطح سنگ نما بنا باقی میماند شوره گفته میشود. این پدیده معمولا در هنگام ساخت نما ظاهر میشود.

عامل اصلی شوره زدن در سنگ  نمک است که برای  ساخت انواع آجر ها از نمک استفاده می شود البته  مقداری نمک در ملات سیمانی که برای چیدمان آجر ها بر روی هم نیز استفاده می شوند  وجود دارد.

برای ایجاد شوره بر روی نما های معدنی دلایل متعددی وجود دارد از جمله:

  • نمک های محلول موجود در دیواره
  • مقداری رطوبت در نمک ها موجود است که نمک را به محلول های نمکی تبدیل می کنند.
  • کاپیلار هایی وجود دارند  محلولهای نمکی را به سمت سطح دیواره حرکت میدهد و موجب تبخیر نمکهای محلول میشود.

راه حل هایی  برای جلوگیری از شوره زدن نمای ساختمان وجود دارد، از جمله:

  • مقدار سولفات موجود در ملات را  پایین آورده ، استفاده از شن های شسته شده  که ماده سولفات نداشته باشند و استفاده کردن  از آب  تصفیه شده و  شیرین که  مواد قلیایی سولفاته نداشته باشند.
  • از سیمان و ملات خیس استفاده نشود.
  • سایبان بر روی سنگ ها نصب شود.

 

شوره زدن سنگ تراورتن به چه صورت است؟

بر خلاف باورعموم که سنگ تراورتن حاجی آباد وعباس آباد  از شوره کمتری برخوردار میباشند این گونه نیست و تنها دلیل آن این است که این سنگ ها معمولا سفید تر هستند به همین دلیل شوره ها کمتر خود رابر روی این سنگ ها نشان می دهد. ولی این باور که این سنگ ها اصلا شوره نمیزند درست نیست.

تخخل سنگ های تراورتن معمولا  متوسط رو به بالا می باشد که این امر سبب میشود مزیت این سنگ ها افزایش یابد و وزن ساختمان را تا حدودی پایین بیاورد و ملات بهتری را به خود بگیرد. بنابراین نمیتوان  به دلیل شوره سنگ تراورتن بدون تخلخل تهیه کرد، باید از شوره زدن سنگ  جلوگیری کرد.

نمک هایی که باعث ایجاد شوره می شوند عبارت اند از:

  • نمکهای محلول موجود در ملات و دوغاب
  • شن و آب استفاده شده  نیز ممکن است باعث ایجاد شوره شوند.

 

بهترین روش از بین بردن شوره سنگ نما

سائیدن متریال

اولین روش مناسب برای از بین بردن شوره سنگ نما سائیدن سنگ و متریال آن است. برای این کار می توان دستمالی زبرمانند از جنس گونی تهیه کرد و آن را به مدت چندین دقیقه بر روی سطح سنگ کشید. برای افزایش اثر گذاری و پاک کردن سریع تر شوره ها می توان از سمباده نیز استفاده کرد. سمباده ها درجات مختلفی دارند  و با انتخاب درجه زبر می توان اقدام به پاکسازی متریال کرد. در هنگام عملیات ساییدن باید کاملا مراقب سنگ و آجر بود  زیرا در صورت بالا بودن  فشار دست بر روی سنگ خط و خش ایجاد می شود.

آب و برس

راه دومی که برای رفع شوره زدن سنگ نما بعد از سائیدن متریال وجود دارد این است که سطح  سنگ  به وسیله برس و آب به خوبی شسته شود. اما این روش تقریبا موقتی است و پس از خشک شدن سنگ دوباره شوره ها به سطح حرکت میکنند و شوره ها مجددا ظاهر میشوند.

جوهر نمک

روش دیگر استفاده از جوهر نمک است که سبب از بین رفتن شوره ها می شود اما در این روش باید به این نکته توجه شود  که جوهر نمک را تا حدود زیادی رقیق کنید. زیرا غلظت  بالا در این ماده می تواند سبب آسیب رساندن به متریال نما شود.

مواد نانو

استفاده از مواد نانو سبب می شود که سطح متریال آب گریز شود و دیگر رطوبتی به آن نفوذ نکند. با این روش میتوان از شوره زدن سنگ نما جلوگیری کرد که این امر موجب میشود زیبایی و کیفیت نما افزایش یابد. البته استفاده از مواد نانو می تواند عمر نمای خانه را نیز افزایش دهد.

روش های که موجب  پیشگیری ازآسیب دیدگی نماهای آجری میشود عبارت است از:

نماهای آجری تا حدود زیادی  نسبت به انواع نماها در معرض آسیب دیدن و شوره زدن است. برای کاهش میزان آسیب دیدگی میتوان از راهکارهای زیر استفاده نمود.

  • برای کاهش آسیب دیدگی در نما باید بلافاصله پس از ریختن ملات آجر ها را بر روی آن قرار داد زیرا اگر زمان زیادی از ریختن ملات بگذرد ملات خشک شده و خاصیت چسبندگی آن کاهش میابد و در آینده ساختمان با مشکلاتی مواجه میشو.
  • در صورت مشاهده مقدار کمی شوره بر روی نما حتما اقدام به بر طرف کردن آن نمایید زیرا شوره به دلیل خاصیت فرسایشی خیلی زود بر سطح نمای آجری پخش شده و موجب آسیب رساندن به کل نما میشود.
  • اگر ساختمان در شهر های بزرگ و صنعتی قرار داشته باشد دوده و آلودگی موجب آسیب به ساختمان میشود که برای از بین بردن این آلودگی ها میتوان از اسید های رقیق استفاده کرد..
  • گاهی اوقات ترکیدن لوله ها یا نشتی آن ها سبب  بروز شوره در آجر می شود. که بهتر است  پس از پاکسازی آجر از شوره ها  مشکل اصلی رفع شود،  زیرا تا هنگامی که مشکل حل نشود شوره ها به کار خود ادامه میدهند.

 

پیشنهاد نویسنده: سنگ تراورتن چیست؟ ، طراحی داخلی منزل

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]