معماری داخلی کشور یونان
معماری داخلی کشور یونان
آنچه که به عنوان میراثی از معماری کلاسیک یونان در دوره امپراتوری رم به تکامل رسید و به عنوان یک سبک جهانی در سراسر دنیا مطرح شد؛ در انواع مختلف سبک های شکل گرفته پس از دوره رنسانس اروپا و سبک های نئوکلاسیک در دوران معاصر نیز بهک ار گرفته می شود. بررسی سبک یونانی به عنوان یک سبک تأثیرگذار در حوزه جهانی که ریشه ها و بنیان های برخی از سبک های مهم جهانی را تشیکل داده است، لازم و ضروری است. یونانیان به طبیعت احترام می گذاشتند؛ آنها تغییر فصول را جشن می گرفتند و این تغییر را از طریق جشن ها و مراسم با زندگی خود در می آمیختند.
دریا، امواج، دلفین ها، اختاپوس ها و صدفهای حلزونی، منبع الهام هنرمندان در تزیینات قصرهای آنها شدند. طرحهای مارپیچی و برخی گل های وحشی الهام بخش طرح سرستون های این سبک معماری بوده اند. آب نیز در حوض ها، استخرها و یا در ترکیب با انواع مجسمه ها و فواره ها، به خصوص در فضاهای گردهمایی حضور داشت. نقش طبیعت به شکل نمادها و قائل شدن روح برای برخی از عناصر طبیعت، نشان از نقش پر اهمیت طبیعت، در تفکر و جها نبینی یونانی ها دارد. آنها برای عناصر مختلف طبیعت از جمله جنگل ها، زمین، آسمان، آب، ماه، رنگین کمان، آتش، دریا، رودها، برکه و غیره، به خدایان و نیمه خدایانی اعتقاد داشتند که در قالب مردان و زنان جوان تجسم می افتند. در اغلب خانه های یونانی، دالان ورودی به محوطه روباز حیاط منتهی می شد و گرداگرد حیاط، ایوانی مسقف رو به فضای سبز و حوض قرار داشت. ستون ها، حیاط را زینت می دادند و کف حیاط با موزائیک پوشیده می شد.
قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:
معماری داخلی کشور یونان
طراحی خانه های یونانی
جهت گیری خانه ها و قرارگیری حوزه های فضایی به دور حیاط مرکزی با توجه به اقلیم منطقه و استفاده بهینه از گرمایش خورشید و کاهش بادهای غالب زمستانی صورت می گرفت. جهت گیری بازشوهای نمای اصلی در حیاط رو به نور مطلوب جنوب، موجب افزایش حداکثر بهره گیری از نور خورشید در زمستان و ممانعت از ورود بادهای شدید زمستان از شمال می شدند. سقف های ستون دار نیز موجب کاهش شدت نور شدید تابستان می شدند و نقش سایبان را ایفا می کردند. حوزه های فضایی و نحوۀ پخش عناصر فضایی معماری خانه یونانی، به گونه ای بود که حیاط مرکزی، مهم ترین نقش را در پخش و گسترش فضایی، نحوۀ نورگیری و تهویه فضاهای داخلی ایفا می کرد.
تعداد بازشوها در نمای خارجی اندک بود و بیشترین نورگیری از حیاط میسر می شد. فضاهای مختلفی از جمله نشیمن، اتاق مهمان یا ناهارخوری، انبارها، آشپزخانه به دور این هستۀ مرکزی شکل می گرفتند. برای رفتن از اتاقی به اتاق دیگر باید از حیاط عبور می کردند. اهل خانه در این محل کار می کردند و بیشتر عمر خود را در آن می گذراندند. در بعضی از خانه ها که به شکل دو طبقه ساخته می شدند، اتاق های خواب در طبقه بالاتر قرار می گرفتند و به نقش سلسله مراتب فضایی از فضای عمومی تا خصوصی توجه می شد. در خانه های اشرافی یونانی بخش هایی به عنوان زنانه و مردانه برای مهمانان زن و مرد اختصاص داده می شد.
مردم آتن بیشتر عمر خود را در هوای آزاد به سر می بردند و به آرایش خانه چندان توجهی نداشتند و تزیینات خانه ها بسیار کم بود؛ ولی در اواخر قرن پنجم میلادی، در خان ههای اشراف تالارهای بزرگ ستون دار، دیوارهای مرمرین یا مرمر نما، نقش و نگارهای دیواری، موزائیک کاری، نقاشی ها و تصاویر خیال انگیز بر سقف ها را می توان یافت.
طاق در معماری داخلی یونان
طاق های نیم دایره، یکی از اصلی ترین ویژگی های بناهای کلاسیک یونان هستند. این طاق ها در تورفتگی های طاقچه های شکل دیوار نیز به عنوان عناصری تزیینی به کار می روند و اغلب نمادهایی چون مجسمه های یونانی در این طاق ها قرار می گیرند.
مصالح عمده در معماری داخلی یونانی
مصالح عمده بناهای سنتی یونان، آهک و مرمر سفید بودند و در دوره های معاصر، انواع سنگ ها در طراحی نماها و فضاهای داخلی استفاده شده اند. اغلب این مصالح نوین، دارای رنگ هایی با تونالیته های طوسی، رنگ های خنثی و کم رنگ هستند. مصالحی که معمولاً در سبک کلاسیک برای کف استفاده می شود، با الگوبرداری از معماری سنتی یونانی، مواد طبیعی چون سنگ و چوب هستند که در سطوح بزرگ و یک دست به چشم می خورند.
مجسمه سازی در معماری داخلی یونان
استفاده از مجسمه سازی از اصلی ترین ویژگیهای معماری یونان است. کیی از مصالح بسیار خوبی که در یونان و کوه های منطقه یافت می شود، مرمر است که در دکوراسیون داخلی و مجسمه سازی استفاده می شود.
نقاشی های سقفی و موزائیک کاری
در استفاده ،(فِرِسکو) خانه های یونانی، از شیوه نقاشی می شد. از موزائیک در فضاهای مهمی مثل اتاق ناهارخوری، فضای ورودی (اتاق انتظار) و حوض حیاط استفاده می شد. فضاهایی که موزائیک کاری نمی شدند، معمولاً گچکاری و نقاشی می شدند. موزائیک کری نسبت به نقاشی به دلیل ماندگاری، ارجحیّت بیشتری داشت. یونانیان از تکنیک موزائیک برای سنگ فرش به طور گسترده ای استفاده می کردند و به گونه ای نقش فرش را برای آنها ایفا می کرد. طرح های آنها شامل تصاویری انتزاعی و اساطیری از موجودات قدسی، گیاهان و موتیف های هندسی بودند. کاشی کاری در سقف، کف و دیوار استفاده می شده است.
حوض و استخر آب در معماری داخلی یونانی
در یونان باستان، از مکان حوض ها برای محل گردهمایی، جلسات و حمام استفاده می شد. در فضاهای داخلی معاصر به شیوه کلاسیک نیز از این حوض ها و استخرهای آب با کف سازی های از موتیف های یونانی مانند میاندر یا زنجیره یونانی استفاده می شود.
برخی از عناصر و مبلمان یونانی
- صندلی: در یونان باستان از نوعی صندلی که هم پایه های جلو و هم عقب، منحنی به سمت خارج دارند، معمولاً در فضاهای داخلی خانه استفاده می شد و در دوران معاصر نیز در سبک کلاسیک یونان و سبک های متأثر از کلاسیک یونان استفاده می شود.
- تخت پادشاهی: نوعی صندلی یا تخت باشکوه که بر خلاف صندلی مورد استفاده در خانه، تزیینات داشت و نمادی از شکوه و درخشش صاحب تخت بود. برخی از این نوع تخت ها دارای پای ههایی به شکل پای شیر هستند.
- چهارپایه: از جمله مبلمان فضای داخلی یونان، چهارپای ههایی بودند که در دو نوع با پای های تاشو (متحرک) و دیگری با پای ههای ثابت استفاده می شدند.
- چهار میز: متداول ترین میزها در یونان، به صورت سه پایه و کوچک بودند. در یونان باستان، این میزها را فقط در موقع غذاخوردن به داخل اتاق می آوردند و پس از آن دوباره به بیرون می بردند.
- تخت چندکاره: نوعی تخت با ویژگی چند عملکردی براین شستن، ناهارخوردن، گفت و گو، چرت زدن و خوابیدن است. در دوره یونان باستان، میزها به اندازه ای کوتاه بودند که می توانستند از این تخت ها نیز استفاده کنند.
برای مشاورهی رایگان میتوانید با شمارههای ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.
نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.
با آرزوی بهترینها.
۰ دیدگاه