مصالح ساختمان دیوار چینی
17
مرداد

مصالح ساختمان دیوار چینی

بهترین مصالح ساختمان برای دیوار چینی

از مهمترین المان های شکل دهنده فضای بیرونی و فضای داخلی دیوار ها هستند که در اجرای این المان ها هدف های مختلفی همچون زیبا شناختی و اصول مصرف انرژی مطرح می باشد که همواره دستیابی به این استاندارد و اصول در دیوار مستلزم بکارگیری از بهترین مصالح ساختمانی می باشد.

با توجه به مواد و متریالی که در ساخت مصالح به کار برده می شود انواع مختلفی از مصالح دیوار چینی در بازار موجود است که استفاده از مصالح در دیوار چینی وابسته به دو عامل بودجه و کاربرد آن می باشد.

استفاده از مصالح پیشرفته مزایای بسیار زیادی دارد اما از طرفی دیگر هزینه زیادی را بر کار فرما و سازنده به همراه دارد و استفاده از مصالح رایج و سنتی در ساختمان سازی گرچه مزیت خاصی ندارد اما به لحاظ هزینه برای کار فرما و سازنده بسیار مقرون به صرفه می باشد .

به طور کلی مصالح دیوار چینی شامل سه دسته آجر، بلوک سیمانی، بلوک سفالی می باشد که هر کدام از این ها خود دارای زیر مجموعه هایی هستند.

 

تعمیرات ساختمان مسکونی و تعمیرات خانه

 

مصالح ساختمان دیوار چینی

مصالح ساختمانی – آجر

یکی از بهترین و پر کاربرد ترین مصالح در دیوار چینی می باشد و هزینه تولید این المان در کشورمان به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه بسیار پایین می باشد که این خود یکی از دلایل مهم در رایج بودن این متریال در دیوار چینی می باشد.

آجرها به صورت دستی یا ماشینی تولید می شوند و دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند و از مزایای آنها میتوان به هزینه بسیار پایین و استفاده راحت از آنها می باشد و از معایب آن می توان به افزایش میزان مصرف بتن و سیمان مصرفی به دلیل اندازه کوچک آن و از طرفی پایین آمدن سرعت کار در استفاده از این عنصر اشاره کرد.

امروزه در صنعت ساخت و ساز به دلیل رقابت و پیشرفت تکنولوژی در تولید مصالح دیوار چینی که هم به بتن و سیمان کمتری احتیاج دارند و هم باعث افزایش سرعت کار می شوند استفاده از آجر به عنوان یک مصالح سنتی در دیوار چینی تقریباً از صنعت ساختمان سازی خارج شده است و تنها در بخش هایی از فضاها و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال های اخیر با افزایش فناوری های پیشرفته در تولید آجر، انواع مختلفی از این متریال تولید شده است که دارای مزایای بسیار زیادی از جمله مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و رطوبت را دارد و از طرفی به علت زیبایی که در ساخت آن به وجود آمده در بسیاری از فضاها مانند نمای ساختمان و یا بخش هایی از دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مصالح ساختمانی – بلوک سفالی

یکی دیگر از مصالح پر طرفدار و رایج در ساخت و ساز و اجرای دیوار چینی بلوک های سیمانی می باشند.

ازخاک رس و آهک در قالب های سوراخ دار برای ساخت سفال استفاده می کنند و دارای ابعاد و اشکال مختلفی می باشند امابه طود معمول در ضخامت های پنج تا بیست سانتیمتری در بازار موجود می باشند و ماهیت آنها بسیار ترد و شکننده می باشد و امروزه در صنعت ساخت و ساز یکی از پر کاربرد ترین مصالح در دیوار چینی برای فضاهای مختلف می باشند.

از مزایای استفاده از بلوک سفالی می توان به مقاومت بالا در برابر حرارت، قابلیت عایق صوتی و حرارتی به دلیل حفره دار بودن آن و نیازبسیار کم به استفاده از ملات در دیوارچینی اشاره کرد.

از معایب بلوک سفالی می توان به تاثیر گذاشتن آلودگی در کیفیت آن هنگام فرایند ساخت ، وزن نسبتا بالای آن ، نیاز با لایه های ضخیم آدود به منضور مسطح ساختن آن روی سطح دیوار اشاره کرد.

 

مصالح ساختمانی – بلوک سیمانی

به دلیل فرایند ساخت ویژه ای که دارند از بهترین مصالح در دیوار چینی به شمار می آیند و امروزه انواع مختلفی از این متریال در بازار موجود می باشد که شامل بلوک سیمانی معمولی، بلوک پوکه معدنی، بلوک لیکا، بلوک بتن گازی و بلوک سبک سلولی می باشند.

 

مصالح ساختمانی – بلوک سیمانی معمولی

این نوع بلوک امروزه کاربرد گسترده ای در دیوار چینی دارد و از بهترین نوع مصالح به دلیل ساختار فیزیکی می باشد.

از دانه های ماسه، سیمان و آب برای ساخت این نوع مصالح استفاده می شود و در اندازه ها و ضخامت های مختلفی در دسترس می باشند.

 

مصالح ساختمانی – بلوک پوکه معدنی

این نوع بلوک تحت فرایند خاصی تولید می شود و چگالی آن کمتر از ۱۷۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب می باشد که در شاخت این بلوک ها علاوه بر آب و سیمان از دانه های سبک استفاده می شود که از رایج ترین این دانه های سبک پوکه های معدنی می باشد.

به دلیل رایج بودن پوکه های معدنی که در ساخت این بلوک به کار برده می شود دارای هزینه نهایی بسیار پایینی نسبت به بقیه مصالح می باشد و استفاده از آن در دیوار چینی بسیار مقرون به صرفه است.

 

مصالح ساختمانی – بلوک لیکا

الوک از انواع بلوک سبک به شمار می رود و از دانه های لیکا، آب و سیمان در نسبت های مشخص تولید می شود و به دلیل تخلخل بسیار بالایی که دارند یکی از بهترین مصالح هستند که در دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرند.

دانه های لیکا دانه هایی هستند که از رس منبسط شده به صورت صنعتی تولید می شوند.

 

مصالح ساختمانی – بلوک بتن گازی

از مصالح نوین در دیوار چینی به شمار می روند و در دیوار چینی و ساخت دیوار نوعی تحول ایجاد کرده اند و دارای دو نوع اتوکلاو شده و اتوکلاو نشده می باشند.

از مزیتهای این بلوک می توان به وزن بسیارکم و تسریع در دیوار چینی اشاره کرد و از معایب این بلوک هزینه بسیار بالای آن نسبت به سایر مصالح می باشد که این عامل باعث شده که در صنعت ساخت و ساز زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

 

مصالح ساختمانی – بتن سبک سلولی

این نوع بلوک که جند سالی است به صنعت ساختمان وارد شده از تزریق فوم به بتن تشکیل شده از سیمان و ماسه ریز دانه می باشد وبه دلیل شکل گیری حباب های هوا در داخل بتن هنگام تزریق عایق بسیا عالی صوتی، حرارتی، رطوبتی و ضد حریق می باشد و در عین حال دارای وزن بسیار کمی است.

با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد بدون شک می توان گفت بهترین مصالح برای دیوار چینی در صنعت ساختمان بلوک های سیمانی می باشند.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۴.۶]