معماری داخلی کشور چین
22
آبان

معماری داخلی کشور چین

معماری داخلی کشور چین

شناخت انواع سبک در معماری داخلی در طول تاریخ بسیار مهم است و به ما کمک می کند تا بتوانیم تصویر روشن تری از سبک های مختلف به دست بیاوریم. آنچه سبک های معماری داخلی را از هم متمایز میکند طرزنگرش متفاوت آن ها به رنگ، نور، فرم و نوع و مبلمان در فضا و میزان خلوتی و شلوغی فضاهای داخلی است. آشنایی با جزئیات هر سبکی به چگونگی اجرای معماری داخلی کمک می کردند.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

معماری داخلی در چین

سبک معماری داخلی چین، از دیگر سبک های مهم و تأثیرگذار در حوزه معماری است. معماری چین مانند سایر هنرهای آنها از گستردگی و تنوع فراوان برخوردار است. آثار معماری آنها گاه به سبب استفاده از مصالح کم دوام از بین رفته اند، ول کین آنچه از این آثار باقی مانده، گویای این حقیقت است که آثار چین در حد معماری مصر و بین النهرین و ایران باستان است و تأثیر این معماری بر کشورهای مختلف دنیا از جمله ژاپن، کره، سنگاپور، مالزی و حتی به عنوان سبک مطرح در قرن هفدهم و هجدهم اروپا حائز اهمیت است. در معماری چین پیوند و وحدت با طبیعت وجود دارد.

ذهن چینی به کلیات و مجردات بی اعتنا است و کششی ژرف به پدیده های طبیعی و تصاویر شاعرانه دارد. برای وی، طبیعت عرصۀ شکفتگی همۀ پدیده های ملموس و مشهود است که ارتباطی مستقیم با عواطف انسان دارد و به دنبال درک راز نهفته در پس چهرۀ ظاهری جهان است. در چین به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب، ساخت بناها با مواد و مصالحی چون سنگ و آجر مورد توجه نبود و چوب مهم ترین مصالح معماری به شمار می آمد. چینی ها معابد بودایی، کاخ ها و خانه ها را به صورت یک تا چند طبقه و اغلب با چوب و با سقف شیروانی از جنس سفال می ساختند که شکل کلی آنها تقریبا مشابه هستند.

تنوع خانه ها در چین فراوان است؛ اما از میان چندین الگوی مهم خانه می توان به این موارد اشاره کرد: در مناطق شمال و شرق چین حیاط در وسط قرار دارد و اتاق ها در چهار طرف حیاط واقع شده اند. بام های این خانه ها شیب دار هستند. این الگوی خانه معمولا دارای دو بخش عقب و جلو است. بخش جلو مربوط به بخش خدماتی است. دروازه اصلی ورود به حیاط در داخل توسط دیواری حفاظت می شود، به طوری که حیاط از داخل خانه از نظر پنهان است. تالار میانی محل انجام تشریفات خانوادگی و پذیرایی از مهمانان عالیقدر است و اتاق های چهار طرف روبه روی حیاط قرار دارد و به وسیلۀ راهرو به یک دیگر متصل می شود. تالار اصلی زیر یک بام شیب دار با قرنیزهای برآمده ساخته شده است که در آن یک شبکۀ نگه دارنده و ستون های چوبی، قرارگرفته است. نوع دیگری از خانه های چینی دارای الگوی دایره یا مستطیل شکل بودند که بین قرن های ۱۲ تا ۲۰ میلادی ساخته شدند. این خانه های گلی ۵ طبقه بودند و از استحکام و توانایی تدافعی زیادی برخوردار بودند و ظرفیت خانواری بالایی داشتند. این خانه ها در فصل تابستان هوایی خنک و در زمستان هوایی گرم داشتند.

 

برخی از ویژگی های اصلی سبک معماری داخلی چین

  • رعایت اصول فنگ شویی: اصول فنگ شویی یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیداکردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیاء در ساختمان ها استفاده می شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد. فنگ شویی هنر و علم زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و طبیعت پیرامون اوست. عناصر مهم در فنگ شویی آب، آتش، خاک، چوب و فلز هستند. مه مترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی و اصل دیگر دقت در رنگ محیط اطراف است. در واقع، دکوراسیون به سبک چینی، دکوراسیونی خلوت و ساده است. در اصول فنگ شویی به چوب بسیار بها داده شده است و به عنوان عنصر ثروت از آن یاد می شود. در این سبک تار کیی، بی نظمی، گرد و خاک و رطوبت نیز باعث توقف جریان انرژی می شوند. بر اساس اصول فنگ شویی در ساخت خانه ها باید از راهروهای باریک و بلند اجتناب شود و اتاق ها در خط مستقیم قرار نگیرند و این عقیده وجود دارد که در آپارتمان ها و خانه هایی که دارای گوشه ها و زوایای تیز هستند، جریان انرژی مخدوش می شود.
  • رنگ: رنگ های اصلی کاربردی در این سبک مشکی، طلایی، زرد و قرمز هستند. در دکوراسیون چینی رنگ قرمز به ویژه برای اتاق نشیمن از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ زیرا رنگ قرمز در فرهنگ چینی نماد خوشبختی و موفقیت های بزرگ است. رنگ های زرد و سبز نیز از رنگ های مهم و پرکاربرد در فرهنگ چین و به تبع آن در دکوراسیون داخلی به سبک چینی هستند.
  • موتیف و نمادهای مهم در چین: از نمادهای مهم کشور چین است که نشان دهندۀ قطب های مختلف و تضادهای جهان و مکمل هم هستند. البته این بدان معنا نیست که ب یانگ خوب و یین بد است، بلکه تعادل هستی لازم هستند. شب و روز یا زمستان و تابستان، بخشی از چرخۀ هستی هستند. وقتی تعادل برقرار باشد، تعادل و احساس » یین و یانگ « بین خوبی به وجود می آید. این دیدگاه باعث ایجاد تعادل در کلیت فضاهای خارجی و داخلی چین شده است و سعی شده در رنگ و عناصر و اجزا این تعادل و وحدت ایجاد شود. از دیگر نمادهای مهم چین می توان به اژدها، ببر، ماهی، درخت کاج، درخت هلو، درخت خرمالو، بامبو، پل، چتر، بادبزن، فلوت، ناقوس، عود، آینه و غیره اشاره کرد.
  • انواع جداکننده های (چوبی پارتیشن ها و پانل ها) در فضاهای داخلی و خارجی: ساختمان های چینی در گذشته از پنجره استفاده نمیکردند و در عوض از کاغذ و پارچه در فضای خارجی و از پارتیشن های حکاکی شده متخلخل در فضای داخلی استفاده می شد که امکان نورگیری و گردش هوا و جابه جایی و انعطاف پذیری فضای داخلی برای عملکردهای مختلف را مهیّا می ساخت. این پارتیشن ها در فضاهای معاصر نیز استفاده می شوند. بعضی از پانل های چوبی در محوطۀ خارجی و داخلی با طرح قطاعی از دایره یا به شکل نعل اسب هستند.

 

انواع هنرها و تزیینات رایج در معماری داخلی چین

شاید بتوان باشکوه ترین هنر چینی را خوشنویسی دانست. آنها با استفاده از قلم مو، روی کاغذ و یا پارچه ای ابریشمی می نویسند. بعد از خطاطی، دومین هنر مهم چینی ها، نقاشی است. حتی امروز هم در چین، آبرنگ طرفداران بسیاری دارد. بعد از نقاشی می توان به هنر مجسّمه سازی اشاره کرد. ساخت تندی سهای جانوری و انسانی از جنس گل پخته، چوب، سنگ و فلز همواره موردتوجه هنرمندان چینی بوده است. چین یها در ساخت سفال به ویژه سفا لهای لعاب دار بسیار توانا هستند. نخستین ظروف سفالی منقوش که دارای نقش های هندسی هستند، در هزارۀ پنجم پیش از میلاد در دورۀ نوسنگی، ظاهر می شوند. عالی ترین ظروف سفالی چین، ظروف موسوم به چینی هستند.

در میان آنها چین یهای موسوم به آبی و سفید مشهورند. ساخت اشیای فلزی در چین بسیار پررونق است. هنرمندان بر روی ظروف، منظره، نوشته، اژدها، انواع جانوران و موجودات اساطیری و آ یینی را نقاشی می کنند. در سبک چینی به سادگی اهمیت داده می شود؛ ولی در برخی از مبلمان و عناصر داخلی حکاکی و رنگ های بیشتری وجود دارد. در، پنجره، پارتیشن های داخلی، کابین تها، میز، مبل، صندل یها و… دارای منبتک اری زیبایی بر روی چوب هستند که گاهی در تر یکب با هنر نقاشی هستند.

 

انواع چهارپایه، مبل، صندلی و میز

هزاران سال است که چینی ها از چهارپایه به خصوص در اشکال مربعی و پایه هایی به شکل پای اسب استفاده می کنند. از این چهارپایه ها به عنوان پله ای در کنار تخت و یا به عنوان صندلی اضافی در اتاق استفاده شده است. استفاده از چهارپایه های کشیده تر برای نشستن دو یا چند نفر کاربرد دارد. تنوع صندلی و مبل در معماری چین زیاد است. صندلی های به شکل نعل اسبی و دایره ای یک نوع از این مبل ها هستند. صندلی چوبی دیگری نیز وجود دارد که معمولا در ناحیۀ دسته ها، پشت و تاج به شکل منحنی است.

 

تخت خواب مخصوص چینی در معماری داخلی چینی

نوعی تخت خواب در چین استفاده می شود که از سه طرف توسط ریل هایی و یا پانل هایی با حکّاکی و نقاشی از موتیف های چینی احاطه شده است. این تخت چند عملکردی است و در طول روز برای نشستن و مطالعه و در شب برای خوابیدن کاربرد دارد. نوعی از تخت خواب برای والدین نیز به شکل اتاقکی چوبی و با حکّاکی و نقاشی های پرکار وجود دارد.

 

کمدهای لاکی و کابینت های آشپزخانه

کمدهای چوبی لاکی با رنگ های اغلب به رنگ قرمز و مشکی و قهوه ای تیره با دستگیره های طلایی و انواع حکاکی و نقاشی معمولا در فضاهای نشیمن استفاده می شوند. کابینت های آشپزخانه معمولا در طرح های شبکه ای و به رنگ چوب هستند. در گذشته این طرح های شبکه ای به گذاشتن غذا و خروج بخار و امکان جریان هوا از شبکه ها کمک می کردند. این کابینت ها اغلب دارای حکاکی های زیبایی همراه با موتیف های چینی هستند.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]