علم در معماری
07
بهمن

علم در معماری و نظریه‌ی فرانک گهری

رویکرد علم در معماری یکی از مباحثی است که ما در این مقاله به توضیح مفصل آن می پردازیم. اگر سال های ۱۷۵۰ میلادی دنیا در افسون انقلاب صنعتی فرو رفت یا در قرن نوزده میلادی انقلاب تکنولوژی را تجربه کرد، نیمه دوم قرن بیستم میلادی انقلاب اطلاعات، دنیای معاصر را درنوردید. ورود کامپیوتر ها به عرصه زندگی حوزه‌ های گوناگون و از جمله معماری و گرایش های مختلف آن مانند طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل را به شدت دچار تغییر کرد و به کار گیری ابزار کامپیوتر موجب پدیدار شدن معماری مجازی و به یک معنی معماری دیجیتالی به معنای باز نمایی الکترونیکی طراحی و معماری شد.

 

پیشنهاد نویسنده: معماری مدرن، معماری در دوران انقلاب صنعتی

چارلز جنکز

چارلز جنکز، به عنوان کسی که بیش ترین تاثیر را در وارد کردن نظریات علم جدید در عرصه معماری داشته، معتقد است معماری باید معلول باشد، معلول دیدگاه انسان از خودش و همچنین از جهان پیرامون خودش، معماری امروز باید معلول شرایط روز دنیا و شرایط کنونی باشد، معلول علم و دانش و تکنولوژی و فلسفه امروزه، باید از گذشته و فلسفه های آن کمی دور شود.

به عقیده چارلز جنکز برای بررسی علم در معماری، اگر در دنیایی که در آن سنت پایدار است، فرم تابع سنت و در جهانی که در آن مدرن و مدرنیته پایدار است، فرم تابع عملکرد بوده است، در جهان کنونی فرم تابع باید دیدگاه جهانی باشد. جنکز در الگو واره ی جدید معماری بیان کرده است که می‌ توان با بررسی دقیق تر شروع تغییری تازه و موضعی را در سبک های معماری تشخیص داد که با دگرگونی های ژرف جاری در حیطه علوم و زمان مرتبط است و به اعتقاد من در تمام حیطه های زیستی دیگر هم نفوذ خواهد کرد.

بررسی

علوم پیچیده جدید، فراکتال ها، دینامیک غیرخطی، کیهان شناسی علمی روز و سیستم خود – تنظیم موجب دگرگونی چشم‌ انداز های علم در معماری شده است. ما از نگرش مکانیکی جهان به سمت نگرش خود – تنظیمی در تمام سطح ها، از اتم به کهکشان گذار کرده‌ ایم.

نگرش این جهان نو که در پرتوی کامپیوتر نمودی روشن یافته است، همسو و هم‌ جهت با دگرگونی هایی است که اکنون در معماری رخ داده اند. مسئله عمده مورد توجه چارلز جنکز در یکی از کتاب هایش با نام پرش کیهانی، گذر کردن از جهان مکانیکی نیوتنی و حرکتی سودمند به سوی مکانیک نسبیتی انیشتین و همچنین اصل مهم عدم قطعیت هایزنبرگ است. عدم قطعیت از مباحث کلیدی در اندیشه هنرمندان پست‌ مدرن است.

استفاده از کامپیوتر و نرم افزار های پیچیده باعث ایجاد انقلاب فرمی در معماری شد. نرم‌ افزار های به کار گرفته شده به راحتی می توانستند هندسه های پیچیده را تحلیل کنند و فرم هایی بدیع به وجود آورند. استفاده از خم ها و سطح های توپولوژیک برای معماران کاری آسان شد و از این رو تنوع فرم های دینامیکی که پیش تر در طراحی صنعتی آن هم از نوع پیچیده اش مانند طراحی خودرو ساختمان و غیره مورد استفاده بود، در معماری نیز رایج شد. ساختمان های فرانک گهری بی مکان هستند و همچون فیلم های هالیوودی متعلق به تمام دنیا می باشند.

فرانک گهری

او در سال ۱۹۲۹ میلادی در خانواد ه‌ای یهودی در شهر تورنتوی کانادا به دنیا آمد و سپس در سال ۱۹۴۷ میلادی به همراه خانواده‌ اش به لس‌ آنجلس مهاجرت کرد و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تحصیل در رشته معماری پرداخت. در سال ۱۹۵۶ میلادی در دانشگاه هاروارد تحصیلاتش را در رشته برنامه ریزی شهری ادامه داد.

به طور کلی در کار های گهری یک گرایش مجسمه‌ سازانه را می‌ توان مشاهده کرد که در توسعه خانه همسرش در سال ۱۹۸۷ میلادی که با انتقادهای بسیاری نیز روبرو شد، تا موفق ترین کارش که موزه هنر های معاصر بیلبائو بود. آثاری که گهری از خود به جای گذاشته است، به طور کلی نتیجه یک روند طولانی تلاش و طراحی مداوم است که با استفاده از اسکیس ها و طراحی های متنوع و متعدد، استفاده کردن از مدل ها و نرم افزار های کاپیوتری و آماده کردن ماکت های بزرگ حاصل شده است. اسکیس ها، طراحی ها و همچنین نمودار های اولیه ای که تهیه شده اند، به مدل های فیزیکی با مقیاس های متفاوت تبدیل ده و این مدل ها در نهایت به ساخت ماکت های کامل و بزرگ می‌ انجامد.

جمع بندی

معماری پست مدرن در سال‌ های اخیر علاقه فراوان خود را به حوزه های علمی نشان داده است. واژه هایی مانند عدم قطعیت که نظریه هایزنبرگ می باشد، بی نظمی، کیهان، آشوب، پیچیدگی، فراکتال (مندلبروت)، از واژه های مورد علاقه معماران در سال‌ های اخیر بوده اند.

تمسک به این مفاهیم برای به دست آوردن ایده های نو در معماری نیز کاملاً محسوس است. طرفداران مکتب فولد نیز با توجه به انبوه مفاهیم و اصطلاحات علمی گاتاری و دلوز و موضوعاتی مانند قضیه گودال، نظریه‌ های اعداد، هندسه ریمانی، راه خود را پیش گرفتند.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

پروژه تهرانسر – مرحله طراحی

پروژه سعادت آباد – مرحله طراحی

پروژه جنت آباد مرحله طراحی

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]