نمای سیمانی
23
مرداد

نمای سیمانی

طراحی نمای سیمانی

سیمان چیست؟

سیمان یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی می باشد که در اثر مجاورت با آب خاصیت چسبندگی پیدا می‌کند. از ویژگی‌های سیمان می‌توان به چسباندن ذرات مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه و سنگ و آجر و غیره  به یکدیگر نام برد.

 

خواص سیمان و استفاده از آن در طراحی نمای سیمانی

همانطور که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم  این عنصر در بتن برای چسباندن ذرات به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد که ترکیب آن با آب در مجاورت هوا به مرور زمان سخت شده و ماده ای مقاوم در برابر گرما و سرما و تغییرات جوی ایجاد می‌کند.

همین استحکام بالا، هزینه پایین، در دسترس بودن و انعطاف پذیری از عمده دلایل مهمی است که از این عنصر  برای، تزیینات ساختمان، دکوراسیون بیرونی و نمای ساختمان استفاده می شود.

 

 

نمای سیمانی | شرکت معماری دکوطرح 09122460089

 

ویدیو + صوت نمای سیمانی

نسخه ویدیویی

 

نسخه ی صوتی

 

 

نمای سیمانی

طراحی نمای سیمانی

همانطور که گفته شد نمای ساختمان علاوه بر نقش حفاظتی وظیفه ارائه تصویر زیبایی از نما را بر عهده دارد که سیمان یکی از عناصری است که در نمای ساختمان و بازسازی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که جلوه بسیار زیبایی دارد.

نما
نما

نمای سیمانی انواع مختلفی دارد که  هرکدام با ابزار مختلفی انجام می شوند که نمای کمچه ای؛ نمای کلنگی؛ نمای سیمان شسته؛ نما سیمانی تخته ماله؛ نمای تگرگی؛ نمای ماهوتی؛ نمای شیشه‌ای؛ نمای چکشی؛ نمای سیمانی آبساب ؛نمای سیمانی خراشی؛ نمای سیمانی کلاسیک و غیره از انواع آن می باشد.

 

پیشنهاد نویسنده: مصالح ساختمان دیوار چینی

 

 نمای سیمان شسته چیست؟

این سیمان از ترکیب سنگ دانه های رنگی، پودر سنگ و سیمان سفید و رنگ های معدنی به وجود می ‌آید که به صورت اندود و پوشش بر روی نمای ساختمان اجرا می ‌شود.

نمای سیمان شسته از پرکاربردترین نماهای سیمانی می باشد زیرا علاوه بر زیبایی که به نما می‌دهد در برابر گرما، عوامل جبری و همچنین رطوبت و بارندگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

با توجه به اینکه سنگ دانه ها دارای کیفیت بالایی هستند رنگ بندی این نما ساده و آسان است که می توان رنگ های دلخواه خود را با آن تلفیق کرده و در تزئینات ساختمان از آن استفاده کرد.

از این نما برای تزیینات نمای بیرون و همچنین بازسازی ساختمان و راه پله دیوار با و کف حیاط می توان استفاده کرد.

 

نمای سیمانی تخته ماله

این نما دارای دو لایه آستر و تخته ماله است که از موادی مانند پودر سنگ ،خاک سنگ، سیمان تشکیل شده است که به وسیله تخته ماله بر روی نما اجرا می‌شود.

نمای سیمانی
نمای سیمانی

باید به این نکته توجه داشت که برای جلوگیری  از ترک خوردن این نوع سیمان، اندود سیمانی تخته ماله را باید به کمک خط کش به قسمتهای مجزا تقسیم نمود و سپس آن را اجرا کرد.

 

نمای سیمانی آبساب و موزاییک شسته

این نما که به آن اندود سیمانی آبساب هم می‌گویند، مانند نمای چکشی از لایه آستر تشکیل شده که روش پرداخت آن متفاوت است.

برای اجرای این نما قبل از اینکه خشک شده باشد سطح لایه را با آب خیس می کنند و تا هنگامی که مصالح سنگی نمایان شوند سطح کار را با بروس می سایند.

هنگامی که خشک شد لایه نهایی را با سنگ سنباده پولیش می کنند تا کاملا سطح آن صیقلی و مانند موزائیک شود که به آن نمای سیمانی موزاییک هم گفته می‌شود.

روش پرداخت آن با آب و اسید است که در این حالت قبل از اینکه سطح لایه اندود خودش را بگیرد باید با آب و اسید آن را صیقل دهید تا سنگدانه ها به شکل برجسته، درشت و سیمان به صورت ریز و فرورفته مشخص شوند که به آن اندود سیمانی شسته نیز گفته می شود.

 

پیشنهاد نویسنده: مصالح ساختمان، راهنمای انتخاب بهترین کاشی

نمای رومی یا نمای کلاسیک معماری

این سبک از نما از روم باستان الهام گرفته که امروز یکی از نماهای بسیار زیبا و پرطرفدار در کشور ما می باشد.

نمای ‌رومی به خاطر معماری پیچیده و مصالح گران قیمتی که دارد دارای عظمت و شکوه بسیار بالایی است و معمولا” این نما در ساختمان های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد که در اجرای آن از سنگ های طبیعی مثل مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می‌کنند. اما در کنار آن برای کاهش هزینه می تواند از  سیمان سفید به جای سنگ استفاده کرد که با این روش می توان تا حدود بسیار زیادی هزینه اجرای این نما را کاهش داد.

نمای رومی سیمانی مانند نمای رومی سنگی زیبا نمی باشد اما به دلیل کاهش هزینه ها طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

 

معرفی

سیمان  ماده ای است که با ترکیبی از فرآیندهای شیمیایی که در مجموع به عنوان گیرنده شناخته می شود، مواد دیگر را به هم متصل می کند.

سیمان ها پودرهایی خشک هستند که نباید آنها را با بتن یا ملات اشتباه گرفت، اما سازنده مهم هر دو ماده می باشد که در آنها به عنوان “چسبی” که به ساختارها استحکام می بخشد، عمل می کنند. ملات مخلوطی از سیمان و ماسه است و در حالتی بتن نامیده می شود که شامل سنگدانه های سخت باشد.

 

سیمان یک عنصر اصلی و ماده ای مهم در صنعت ساختمان می باشد که این ماده در تولید بسیاری از سازه هایی که دنیای مدرن را تشکیل می دهند از جمله ساختمان ها، پل ها، بندرگاه ها، باند فرودگاه ها و جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین معماران و طراحان از این عنصر برای نما و سایر ویژگی های تزئینی ساختمان بهره می برند. تقاضای مداوم برای همه این ساختارها، به طور فزاینده ای از کشورهای در حال توسعه، به این معنی است که سیمان بعد از آب دومین کالای مصرفی در جهان است.

توسعه

سیمان مدرن از ریشه خود فاصله بسیار زیادی گرفته است. شواهد باستان شناسی کشف شده است که نوعی بتن خام در ساخت کلبه در مناطقی که اکنون تحت پوشش صربستان است استفاده می شود، قدمت آن از حدود ۵۶۰۰ سال قبل از میلاد و اسرائیل (۷۰۰۰ سال قبل از میلاد) است. اگرچه این مواد هرگز به اندازه کافی برای تشکیل ساختارهای یکپارچه مقاوم نبودند، اما برخی عناصر را فراهم می کردند.

یونانیان باستان همچنین به گچ آهک دسترسی داشتند که غالباً برای مصارف تزئینی مورد استفاده قرار می گرفت و از سیمان های خام حاصل از آهک کلسیمی نیز توسط امپراتوری روم استفاده می شد، خصوصاً در ساخت پانتئون در رم که علاقه مندان به معماری آن را به خوبی می شناسند.

پیشرفت توسعه سیمان در قرون وسطی کند شد و اطلاعات قابل توجهی از این ماده از بین رفت، اما با انقلاب صنعتی، سیمان ها (و بتن هایی که می توان از آن ها استفاده کرد) به طور فزاینده ای به عنوان جایگزینی برای چوب و سنگ در حال تحقیق بودند. در اواخر دهه ۱۷۰۰ و اوایل دهه ۱۸۰۰ تعداد زیادی از اختراعات و فرمولاسیون های جدید سیمان توسط افرادی که مایل به استفاده از نیاز به مصالح ساختمانی جدید بودند، ابداع شد.

 

چند خط درمورد جیمز اسماتون، مهندس پیشرو

از اولین کسانی بود که به توانایی بالایی از سیمان و بتن برای مهندسی مدرن پی برد، جیمز اسماتون شخصی بود که به دلیل آتش سوزی ویرانگر، در سال ۱۷۵۵ وظیفه بازسازی فانوس دریایی ادیستون در کانال انگلیس را بر عهده گرفت. اسماتون در مورد خواص آهک در بسیاری از مناطق انگلستان تحقیق کرد و آن ها را از نظر مقاومت در برابر آب به طور سیستماتیک آزمایش کرد و به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرد.

در سال های بعد از آن رشته دیگری برای مواد سیمانی جدید به ثبت رسید، از جمله جیمز پارکر (۱۷۹۶)، ادگار دابز (۱۸۱۰)، لویی ویکت (۱۸۱۸) ، موریس سنت لگر (۱۸۱۸)، جیمز فراست (۱۸۲۲) و جوزف آسپدین (۱۸۲۴). بودند که موفق ترین آنها پارکر بود که از اختراع آن می توان به “سیمان پارکر” سپس “سیمان رومان” اشاره کرد، فراست که اصطلاح “سیمان بریتانیایی” را ابداع کرد و آسپدین که (احتمالاً با الهام از کارهای قبلی اسمیتون بود) از سیمان  “پورتلند” را اختراع کرد.

 

تهیه صنعتی سیمان

در بیشتر دهه های ۱۸۰۰ ، سیمان رومی مورد استفاده قرار می گرفت، اما در اواخر قرن تحولات استفاده از کوره های دوار برای تولید سیمان در ایالات متحده باعث شد سیمان پرتلند به نوع غالب سیمان تبدیل شود. تا سال ۱۹۰۰ ، شرکت سیمان اطلس، مستقر در دره لهیگ، دارای ۲۹ کوره سیمان دوار بود که ۱۰ برابر سریع تر از کوره های قبلی سیمان تولید می کرد. در این مرحله ، سیمان پرتلند تعداد زیادی پیشرفت فزاینده داشته است.

 

تولید و تنظیم شیمی

سیمان پرتلند مدرن “سیمان پرتلند معمولی” (OPC) نامیده می شود و از ترکیب سنگ آهک یا گچ (CaCO3) با ماسه (SiO2) ، خاک رس و سایر مواد (به عنوان مثال: Al2O3 ، Fe2O3 ، TiO2) در کوره در دمای هوا ساخته می شود. مخلوط ابتدا دچار کربناسیون می شود که در آن CO2 از سنگ آهک برای تولید اکسید کلسیم (CaO) از بین می رود. گرم شدن و واکنش مداوم باعث کلسیم می شود که در آن سیلیکات های کلسیم متفاوتی تولید می شود. اکثر اینها آلیت (Ca3SiO5) و بلیت (Ca2SiO4) هستند.

کلسیناسیون “کلینکر” (شکل ۲) ، گره های سیلیکات کلسیم مخلوط تولید می کند، سپس به صورت پودر ریز خرد شده و تا ۱۰٪ گچ (CaSO4 · ۲H2O) مخلوط می شود تا سیمان تولید شود. گچ اضافه می شود زیرا باعث می شود سیمان خیلی زود گیر نیفتد. با تنظیم نسبت گچ می توان سیمان هایی با زمان های مختلف گیرش ایجاد کرد. تعدادی از طرح های مختلف طبقه بندی برای سیمان در سراسر جهان از جمله ASTM و استانداردهای EN-197 اروپا در حال اجرا است.

 

وقتی سیمان با آب مخلوط می شود، انواع واکنش های شیمیایی گرمازا (تولید گرما) آغاز می شود.

سولفاتها و مقداری از گچ تقریباً بلافاصله حل می شوند که محلول سولفات بسیار قلیایی است. واکنش پذیرترین اجزای غیر محلول پس از آن شروع به واکنش با آب می کنند. این مواد معمولاً مواد معدنی حاوی آلومینیوم هستند که در اثر تشکیل ژل های آلومینات واکنش نشان می دهند. این فرآیند به طور معمول در چند دقیقه اتفاق می افتد و گرمای زیادی تولید می کند.

پس از آن یک دوره خاموش با کمی تغییر وجود دارد. سپس مواد معدنی حاوی کلسیم و سیلیسیم شروع به واکنش می کنند. این محصولات هیدراتاسیون کریستالی مانند هیدرات سیلیکون کلسیم و هیدرات کلسیم را تشکیل می دهد که با هم ترکیب می شوند و مقاومت بالایی به محصول نهایی می دهند. اگر ماسه یا سنگدانه وجود داشته باشد، این ماده به شدت به سیمان متصل می شود. به طور معمول سیمان در منطقه ۴۰ تا ۵۰ ساعت طول می کشد اما برخی از سیمان ها برای سالها سخت می شوند.

صنعت

مطالعات تاریخی نشان داده است که ایرانیان نیز همانند فینیقی‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها توانایی ساخت ملات‌ آبی را داشتند که قابلیت تحمل فشار را داشته و در قرار گرفتن در مجاورت آب نیز انسجام خود را حفظ می کند.

آثار باقی‌مانده از ایرانیان باستان نیز گویای این مورد است که از دیرباز به خواص هیدرولیکی آهک آگاه بودند که از جمله اینآثار می‌توان به سدها و پل‌های‌ عظیم در مناطق مختلف ایران مانند سد ایزدخواست ، سد کرخه و سد شادروان اشاره داشت.

نکته قابل توجه این است  که  قدیمی‌ترین ملات آهکی در ایران کشف شده است و این خود گواه این است که پختن آهک را رومی‌ها از یونانی‌ها از ایرانیان یاد گرفته اند.

در مناطق شمالی خلیج‌فارس نیز از نوعی ساروج بهره می بردند که خواص هیدرولیکی خاص و مقاومت بالایی داشته که معروف‌ترین این ساروج ها، ساروج خمیر می باشد که در بندر خمیر تهیه می‌شد که هم اکنون نیز تأسیسات بندری ساخته شده در نقاطی از بندر لنگه و بندر بوشهر با این نوع ملات پابرجا می باشد.

سیمانم دارای انواع گوناگونی می باشد تا در شرایط فیزیکی و شیمیایی معینی، برای اهدافی خاص مورد استفاده قرار گیرد.

سیمان‌های رایج در ایران به شرح زیر می‌باشند.

سیمان نوع ۱: این نوع سیمان که به سیمان پرتلند معمولی نیز شناخته می شود و برای عموم مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و فراوان ‌تر از سایر انواع سیمان می‌باشد و به طور کل می توان گفتاین سیمان در مواردیکه بتن در خطر قرار گرفتن در مجاورت سولفات ها نباشد کاربردی است و در مواردی مانند پیاده روها ، ملات های ساختمانی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

سیمان نوع ۲: این نوع سیمان از انواع مرغوب سیمان می باشد  و در مواردی که در مقابل حمله سولفات‌های معتدل احتیاط لازم باشد به کار برده می شود.

گیرایش سیمان تیپ ۲ کندتر از سیمان تیپ ۱ می باشد و از خود حرارت کمتری تولید می کند که از این سیمان در ساختمان‌های حجیم  استفاده می شود  تا در هنگام گرفتن بتن حرارت کم ‌تری تولید کند و حجم بتن کم‌تر شود.

سیمان نوع ۳: این نوع سیمان در مدت زمان کوتاهی مقاومت زیادی به دست می‌آورد که این مقاومت در حدود هفت روز می باشد اما مقاومت سیمان تیپ یک در حدود بیست و هشت روز است.

سیمان تیپ ۳ نسبت به سیمان تیپ ۱ در هنگام گرفتن حرارت بیشتری از خود تولید می‌کند و زمانی که بخواهند زودتر از معمول قالب را بردارند و بتن را مورد استفاده قرار دهند از این نوع سیمان استفاده می کنند.

از مزیت بارز این نوع سیمان این است که درهوای سرد نیز می‌توان از آن استفاده کرد تا مدت زمان لازم برای محافظت بتن ریخته شده کوتاه ‌تر شود.

سیمان نوع ۴: این نوع سیمان در هنگام گیرایش حرارت کمتری از خود تولید می کند و در مواردی به کار برده می شود که شدت و مقدار حرارت تولید شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

بتنی که با این سیمان ساخته می‌شود، دیرتر می‌گیرد که کاربرد اصلی این نوع سیمان در ساختمان‌های حجیم بتنی می باشد.

سیمان نوع ۵: سیمان تیپ ۵ یا سیمان ضدسولفات زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بتن در تماس شدید با سولفات‌ها قرار داشته باشد که ما در مطالب بارگذاری شده در سایت شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح هر کدام از انواع سیمان را به طور کامل توضیح داده ایم.

 

پیشنهاد نویسنده: 

 

پروژه های مرتبط با کناف و سقف کاذب که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

سوالات متداول مشتریان دکوطرح در ارتباط با نمای سیمانی

مزایای نمای سیمانی چیست ؟

برای نمای کلاسیک بسیار کاربردی و زیباست دارای مقاومت بسیار بالایی هستش مقاوم و ماندگاره صاف و یکپارچست

معایب نمای سیمانی چیست ؟

به دلیل وجود سیمان وزن ساز بالا میره در اقلیم مرطوب عایق رطوبتی خوبی نیست به راحتی گرد و خاکو به خودش جذب میکنه با گذشت زمان به دلیل جذب آلودگی های محیطی رنگ تیره به خودش میگیره

اندودکاری در نما چیست ؟

در اصطلاح ساختمان اندودکاری یعنی پوشاندن سطح نما با استفاده از مصالح ساختمانی

نمای رومی سیمانی در چه ساختمان هایی استفاده میشه ؟

این نوع نما معمولا برای ویلا های یک یا دو طبقه استفاده میشه البته میتونیم برای ساختمان های چند طبقه هم استفاده کنیم

اجرای نمای سیمانی برای چه مناطقی مناسبه ؟

اجرای این نما برای ساختمان هایی که در مناطق معتدل و خشک هستن مناسب همچنین در مناطق زلزله خیز هم به دلیل مقاومت بالای این متریال توصیه میشه

برای جلوگیری از تغییر رنگ در این نما چیکار کنیم ؟

بعد از تموم شدن عملیات اجرای این نما می تونیم از مواد نانوگریز یا نانو ضد آب استفاده کنیم

 

گالری تصاویر نمای سیمانی

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱۱ میانگین: ۴.۸]