دکوطرح
۲۹
بهمن

سبک باغ سازی در انگلستان

سبک باغ سازی در انگلستان

دوران جدید باغ‌سازی در انگلستان از سال ١۵١٩ آغاز گردیده است.

در نمونه های سنتی و قدیمی باغ های انگلیسی تلاش می شده از ایجاد خطای چشم در ترکیب رنگ ها جلوگیری شود؛

و نیز کاشت درخت و درختچه های ردیفی، ساخته فضاهای تپه شکل  و یا دریاچه های مصنوعی نیز انجام می شده.

طوری که خیابان های باریک با پوششی دو طرفه از درختان و هم چنین وجود تک درخت در فضاهای بزرگ در طرح های کلاسیک و قدیمی انگلیسی به چشم می خورد.

سبک باغ سازی در انگلستان

تا اواخر دوران سلطنت الیزابت اول سبک ثابتی در باغ سازی رواج داشت و دچار تغییر چندانی نشد.

باغ سازی به سبک خاص انگلیسی بر اساس مستندات تاریخی از اوایل سلطنت جیمز اول (١۶٠٣-١۶٢۵) شروع شد.

در این شبک عرض پیاده رو ها بیشتر و گاشت گیاه و گلکاری کم تر بوده است.

باغسازی در انگلستان
باغسازی در انگلستان

در سال ١۶٢٠ در دانشگاه آکسفورد نخستین باغ گیاه شناسی انگلیس احداث گردید؛

در همین دوران بود که به تدریج باغچه سازی های کوچک در اطراف ساختمان ها و نیز جعبه های حاوی گل در کناره پنجره ها به چشم می خورد.

می توان گفت سبک و سیاق هنر باغ سازی انگلیسی با فرهنگ رومانتیک گونه انگلیسی همخوانی داشت؛

با این استناد که ساخت باغ و پارکی که مشخصاتی از دورنمای یک تابلوی نقاشی را داشته باشد مورد توجه و علاقه بیشتری قرار می گرفت.

ساخت و خلق هر شکل و طرحی در طول تاریخ جایگاه خاصی دارد که بر اساس ابتکارات فردی شکل می گیرد.

فکر ساخت پرچین در پیرامون باغ ها بر اساس فلسفه “همه طبیعت یک باغ است” در منطقه ای به نام ورسام در آکسفورد پدید آمد؛

این موضوع بر اساس دیدگاه ویلیام کنت در سال ١۶٨۵ اتفاق افتاد.

 

باغ سازی انگلیسی

در امتداد این مکتب و طرز فکر، ابتکار استفاده از چهارچوب هایی در پیرامون پارک ها ترسط لانسون براون به مرحله عمل درامد.

و همچنین تغیرات و دگرگونی هایی که در سیستم باغ های رسمی و مصنوعی ایجاد شده؛

در قرن هجدهم توسط مفری رپتون (١٨١٨-١٧۵٢) ابه نحوی بود که او سعی داشت باغها را به شکل نمایانگرانی از حالات کوچک و خصوصیات طبیعت به تصویر بکشد.

می توان گفت این نوعی بازگشت به طبیعت و لمس و درک بیشتر آن است که در حقیقت تولدی دوباره برای بشر است.

شاید این طرز فکر رومانتیک گونه باشد ولی باید گفت هیچ تلاشی نمی تواند انسان را از گرایش آن برای بودن در دامن طبیعت دور کند.

انبوه تر شدن سطح کاشت چمن در باغ و کاهش انبوهی درختان شیوه فکری بود که توسط مفری رپتون مورد استفاده قرار گرفت.

می توان گفت روبینسون مخترع حاشیه گلکاری، گرترود جیکل معماری آگاه در نحوه استفاده از مجسمه ها در پارک ها  و نیز پلکان هایی پوشیده از خزه و داربست های گلی، هستند.

لازم به ذکر است که سبک باغسازی در انگستان از شیوه و سبک باغسازی فرانسوی و ایتالیایی نیز تاثیر گرفته؛

همین طور بهره هایی از افکار باغ سازی خاور دور در قرن هجدهم نیز وجود اتفاق افتاده است.

(از باغسازی در فرانسه بخوانید…)

 

سبک باغ سازی در ایتالیا

با توجه مطالبی که در یکی از شش جلد کتاب پلینی مطرح شده است، پرورش گل و گیاه در روزگار اقتدار روم فقط جنبه دارویی و تهیه عطر داشته است.

جالب است بدانیم در روزهای جشن و اعیاد لباس لژیونرها به واسطه گیاهی به نام پالیدا دالماتیکا معطر می شده.

باغ های ایتالیایی در کل ترکیبی از درختان زینتی به همراه پوششی از مورد و شمشاد ایلکس بوده است.

استفاده از سنگ ریزه و انواع صدف های دریایی در تزیینات باغ های ایتالیایی استفاده می شده است؛

به مرور زمان مجسمه در باغ ها و پارک های اطراف قصرها مورد استفاده قرار گرفت.

در زمان های بسیار دور حتی قبل از اینکه اولین توده پارکی در انگلستان شکل بگیرد؛

تغییرات محیطی در ایتالیا دوره تحول وسیعی را شروع کرد در آن زمان سبک باغسازی منحصر به قطعات بزرگ و نوعی تراس بندی بود که این سبک تا اوایل قرن شانزدهم به کشورهای مجاور همچون فرانسه برده شده بود.

طوری که چارلز هشتم در سال ١۴٩۵ از ناپل برای خانواده اش در پاریس اینطور می نویسد که شما نمی توانید تصور کنید چه باغ های زیبایی در اینجا بوده است که من از آنها دیدن کرده ام؛

و چارلز تعدای از متخصان و افراد ورزیده در این زمینه را از ایتالیا به فرانسه برد و مشابه آنها را در فرانسه احداث کرد.

بنابراین می توان گفت انواع باغ های ایتالیایی در قرن پانزدهم و شانزدهم الهام بخش و راهنمای  طراحی و ساخت باغها و پارک ها در اروپا شد؛

که به نوعی مسبب گسترش فرهنگ و خصوصیات ایتالیایی گشت طوری که ردپای سلیقه و افکار ایتالیایی در طراحی های باغ های انگلیسی و فرانسوی کاملا مشهود بود.

 

باغ سازی ایتالیایی

به طور کلی در مورد طراحی باغ های ایتالیایی باید گفت:

وسعت زیاد ، تراس بندی که متاثر از سبک های معماری است به همراه استفاده از مجسمه ها و درخت ها و نیز درختچه های دائمی و گلکاری های حاشیه ای در فضای باز مرسوم بوده است.

به نحوی که امروزه سعی می شود در طراحیهای جدید تغییرات زیادی نسبت به گذشته داده نشود؛

ولی باید این موضوع را مد نظر قرار داد که روان انسان متاثر از زمان و دوران خود نیز هست.

نهایت استفاده از فضاها حتی در مساحت های کوچک در پارک های کلاسیک ایتالیا به چشم می خورد.

باغ باروک که در دامنه تپه مانند یک طاووس نمایان است به صورت تراس بندی می باشد.

چشمهرهای متعدد و پله های جذاب و نیز آبشاری در بلندای آن، سرو های بلند سر به آسمان کشیده از دیگر ویژگی های این پارک است.

این باغ یکی از زیباترین باغهای ایتالیایی هست که به نوعی از طرح های دوره رنسانس تاثیر گرفته است.

 

 

نظرات خود را در ارتباط با مقاله ی “باغ سازی در انگلستان” برای ما بنویسید.

 

در دکوطرح بخوانید :

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح خدمات خود را در ازگل، اقدسیه، الهیه، اوین، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن-ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، سایر مناطق تهران ارائه می دهد.

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۹۹۱۹۱۷۴۱ به طور مستقیم تماس گرفته و یا در صورت نیاز با شماره ی دفتر ۰۲۱۲۶۵۷۰۲۶۴ در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۴.۸]