معماری در دوره ساسانی
27
خرداد

معماری در دوره ساسانی

معماری در دوره ساسانی

معماری ساسانی به سبکی گفته می‌ شود که در زمان و دوران ساسانیان در اوج و پیشرفت خود قرار گرفته است و این معماری را می‌ توان نما در معماری ایران در نظر داشت. اگر درباره تاریخچه سلسله ساسانیان اطلاعاتی داشته باشید می توان گفت از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ دوره ساسانیان می باشد این سلسله توانسته معماری و طراحی خود را به تمدن ایرانی نشان دهد و شما می توانید آثار مختلفی از آن دوران را در شهر های گوناگون مشاهده کنید. اما باید این را بدانید که سلسله ساسانی یکی از آخرین امپراتوری هایی بود که با عظمتی که داشت در ایران قبل از اینکه مسلمانان تسلط کاملی را بر روی ایران داشته باشند وجود داشت و این اتفاق در پی حمله عرب ها به ایران اتفاق افتاده است.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

معماری در دوره ساسانی

تاریخچه دوره ساسانی و معماری آن زمان

زمانی که دوره ساسانی در سال ۲۲۴ بر روی کار آمد امپراطوری جدیدی نیز شروع شد و و رشد و شکوفایی در انواع هنر ها جای خود را پیدا کرد و توانست پیشرفت خود را نشان دهد. یکی از اتفاقاتی که می توان گفت در دوره ساسانی در آثار معماری آن ها دیده می‌ شود آثار اشکانیان بوده است زیرا این امپراتوری قبل از امپراتوری ساسانی وجود داشته است و معماران و طراحان این عقیده را دارند که معماری اشکانیان شالوده ای در معماری ساسانی می باشد. معماری ساسانی از اتفاقات که می توان برای دوره ساسانیان بیان کرد با این که دوره ساسانی کوتاه نبوده است ولی آثار معماری که از آن‌ ها به جای مانده است زیاد نیستند و به تعداد انگشت شماری شما می توانید آثار مختلفی را مشاهده کنید. در دوره ساسانی اغلب بنا ها به چند دسته ساخته می شده اند و شما می توانید آثار به جای مانده از این بنا های تاریخی را در چند دسته پل ها و قلعه های نظامی و کاخ ها و بنا های مذهبی نیز مشاهده کنید.

 

بنا های مذهبی در دوره ساسانی

اگر بخواهید درباره بنا های مذهبی اطلاعاتی داشته باشید می توان گفت در آن دوران دین رسمی برای دوره ساسانیان آیین زرتشت بوده است و به خاطر این دین و آیین بنا های مذهبی آن ها کمی متفاوت بوده است و تاثیر خود را در بنا ها نشان می دهد. اما باید این را بدانید که در دوره ساسانی نظرات مختلفی از معماران برای بناهای مذهبی بیان شده است و شما می توانید تفاوت را در بین آن ها مشاهده کنید. بنا های مذهبی ساسانی اغلب به چند دسته تقسیم می شده است بنای اصلی آن به صورت چهار طاق و مستقل بوده است و می‌ توان گفت به نوعی متفق القول نیز می باشند و در قسمت مرکزی این مکان مذهبی یک آتشدان بزرگ قرار گرفته است که درون آن آتش مقدس را قرار می‌ دادند و این آتش توسط چهار دهانه ای که در چهار قسمت از این بنا بوده است قابل مشاهده بوده.

 

کاخ های ساسانی

و اما کاخ های ساسانی یکی از مهم‌ ترین آثار های برجای مانده از این دوره و معماری پیشرفته می باشد و می توان گفت این کافه ها به گونه ای طراحی شده است با این که تنوع در بین آن ها وجود داشته است ولی از نظر چیدمان بسیار منظم بوده و تقارن را در بین خود انجام می دادند و به محیط ایوان بسیار مسلط بوده اند. به عنوان مثال می‌ توان به کاخ های اردشیر اول که در فیروزآباد می باشد و قلعه دختر اشاره کرد که دارای تالار های بسیار بزرگ پذیرایی بوده است و برای آن ها ایوان عمیقی ساخته شده بوده است و اتاق ها به صورت جانبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند این قسمت ها در برابر گنبد خانه مرکزی که در آن زمان وجود داشته است قرار می‌ گرفتند. یکی از کشفیات تازه از قلعه دختر می توان این را بیان کرد که برای این قلعه طبقه دوم نیز ساخته شده است و محققان این را تایید کرده‌ اند که برای نخستین بار سقف کار را به صورت گنبدی شکل نساخته اند و از سقف مربع استفاده کرده اند.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]