معرفی 3 نوع معماری مختلف
09
بهمن

معرفی ۳ نوع معماری مختلف

معماری سبک های متنوع و گوناگونی دارد که هر یک از آن ها بر موضوعات مختلف ساختمان از جمله دکوراسیون منزل و طراحی داخلی ساختمان و غیره تاثیر می گذارد. ما در این مقاله قصد داریم به سه نوع معماری غیر خطی، پرش کیهانی و فراکتال بپردازیم.

معماری غیر خطی

دوران پس از جنگ های جهانی هم زمان با آغاز دوران جنگ سرد، افزایش کاربرد کامپیوتر و تکنولوژی و به ویژه استفاده گسترده از اینترنت در ارتباطات موجب تغییرات بسیاری در حوزه ها و زمینه های مختلف و از جمله معماری شد. دامنه ی عمده این تأثیرات در‌ معماری به سال‌ های ۱۹۹۰ میلادی بازمی‌ گردد. گستره دنیای دیجیتال و عصر ارتباطات تا آن جا در معماری تاثیر گذاشته بود که پول ویرو معتقد بود فضا به جایی رسیده است که دیگر نمی تواند وجود داشته باشد.

شاخصه های عمده معماری غیرخطی عبارت هستند از:
– فرم توپولوژیک (یعنی فرم هایی که شبیه به توپو گربفی هستند)
– استفاده از ادوات الکترونیکی در فضا ها
– استفاده از نرم افزار ها

 

فرایند طراحی در یک معماری غیر خطی به طوری است که در آن فرم بنا در راستا های مختلف به شدت دچار خمیدگی خواهد شد. این مدل معماری نرم افزار های گرافیکی و طراحی هوا فضا و نیز انیمیشن جایگاه ویژه‌ ای دارد. استفاده از خم ها و انحنا ها پیشتر در پروژه‌ هایی مانند twa، اپرای سیدنی، طرح‌ های کاندلا و غیره وجود داشت اما در این نمونه‌ های متأخر به اوج خود می‌ رسد.

پیچیدگی و خم به گونه‌ ای است که فرم تولید شده مثل ابرهای آسمان هستند که می تواند تعبیر های مختلفی از آن صورت گیرد. کوپ هیمل بلاو در تشریح پروژه ابر شماره ۹ گفته بود: ساختمانی که نمی‌ خواهد ساختمان باشد.

در حیطه شهر سازی مجازی سازی مرکز شهر و حومه آن را کاملا از بین می برد و به جای آن ابر مرکز های مجازی ایجاد می کند، شهر هایی که مرکز آن همه جا هست و پیرامون آن هیچ کجا. جهان – شهر ها به محله ها و ناحیه های این ابر شهر تبدیل می‌ شوند.

رویکرد دیجیتالی جدید به طراحی معماری یا معماری های دیجیتال بر اساس مفاهیم کامپیوتری از قبیل فضا های توپولوژیکی یا معماری های توپولوژیکیT سطح های هم شکل، دینامیک و سینماتیک حرکتی یا معماری پویا، معماری دگردیسی، معماری پارامتری و الگوریتم ژنتیکی پایه ریزی می شوند.

این طراحی جدید بر اساس موضوعات مختلفی که از مجمله ی آن ها می توان به هندسه ارتجاع پذیر توپولوژیکی سطوح و منحنی های به هم پیوسته اشاره کرد، صورت می‌ گیرد. این معماری توپولوژی از طریق ماشین ابزار های CNC قابل ساخت هستند.

 

پیشنهاد نویسنده: فولدینگ و معماری این سبک

معماری پرش کیهانی

معماری پرش کیهانی عنوانی است که چارلز جنکز در توصیف برخی از رویکرد های معماری در اواخر قرن بیستم میلادی به ویژه با اشاره به برخی آثار معمارانی مانند گهری و لیبسکیند مورد استفاده قرار داد. معماری پرش یا پیدایش کیهانی برآیند نظریاتی مانند نسبیت انیشتین و عدم قطعیت هایزنبرگ می باشد.

در معماری پرش کیهانی طرح ها به صورت فانتزی و کج ریخت یا همان دفرمه است. از نمونه بنا های این سبک می توان کار های فرانک گهری مانند موزه گوگنهایم واقع در شهر بیلبائو اسپانیا و هم چنین سالن کنسرت والت دیسنی در لس آنجلس اشاره کرد. موزه بیلبائو از این منظر مورد توجه است که موجب تغییر نگرش فرهنگی به شهری است که در طول تاریخ خود همواره دارای چهره جنگ طلب و خشن بوده اما اکنون به مهد فرهنگ و هنر شناخته می‌ شود.

در کار های فرانک گهری خط راست وجود ندارد. موزه گوگنهایم شبیه به یک گل در حال شکوفایی است و اجزای ساختمان در مرکز به سمت بیرون گسترش یافته‌ و کشیده شده اند. جنس نمای موزه گوگنهایم از ورق های تیتانیوم است.

چارلز جنکز در مورد این موضوع ایرادی را عنوان کرده است. او اعتقاد دارد که گهری باید در نمای ساختمان از ورقه هایی با ابعاد متفاوت استفاده می‌ کرد. درست مانند فلس ماهی که همین ساختار را دارد و با توجه به شکل بنا و موقعیت و کاربرد آن ابعاد ورق ها می بایست تغییر می کردند. گهری هم در کار های بعدی خود این مسئله را مد نظر قرار داد. معماری پرش کیهانی را می‌توان سبک تکمیل‌کننده تا خوردگی یا همان فولدینگ و واسازی دانست.

جنکز ویژگی های معماری پرش کیهانی را این گونه بیان می کند که:
– ساختمانی که مجاور طبیعت قرار دارد و با استفاده از گفتمان طبیعی ساخته شده است 
– نمایش دادن مبدا و نقطه شروع کیهانی، سازماندهی خود، ظاهر و پدیدار شدن و پرش به یک سطح بالا تر و یا پایین تر
– تجلیل کردن از گوناگونی، تنوع، دگرگونی خصوصاً از سیستم‌ های تشدید کننده تباین
– ایجاد گوناگونی از طریق روش های تکه چسبانی یا همان کولاژ، خوشه چینی انقلابی و روی هم قرار دادن
– بیان تمامی این موضوع ها به صورت نشانه‌ های دو گانه معروف که همان نشانه های زیبایی و نشانه‌ های ایده هستند
– توجه به علم و اثرات آن در این موضوع مخصوصاً علم معاصر در مورد مباحث نشانه های کیهانی

 

نظریه آشفتگی

این نظریه را ادوارد لورنز در یک مقاله در سال ۱۹۶۳ میلادی درباره موضوعات هواشناسی مطرح نمود. لورنز با طرح این مسئله که آیا بال زدن پروانه در برزیل می تواند موجب بروز یک طوفان در تگزاس شود؟ به دنبال شرح این موضوع بود که اتفاقات جزئی می‌ توانند با توجه به اتفاقات بزرگ شوند او برای تشریح این موضوع از اصطلاح اثر پروانه استفاده کرد. ادوارد اورنز اثر پروانه را نشانی از وقوع پارادایم پیچیدگی در زندگی معاصر می‌ دانست. موزه بیلبائو نمادی از این پارادایم پیچیدگی، آشفتگی و غیره می باشد.

 

معماری و هندسه فرکتال

هندسه فراکتال هندسه ای است غیرخطی و نا اقلیدسی. نظریه فراکتال را مندلبروت به صورت مجموعه‌ ای از عناصر مشابه و تکرار پذیر مطرح نمود. نظریه فراکتال را نظریه خود همانندی نیز می نامند.

در این نظریه هر جز نه تنها به اجزای دیگر بلکه به کل مجموعه شبیه است. این هندسه نمایش مفهوم وحدت در عین کثرت است. وحدت ارگانیک در جا هایی که جزء نمی‌ تواند اضافه یا کم شود مگر آن که کل را ناقص کند.

هندسه فراکتال بر خلاف هندسه اقلیدسی روشی بهتر برای توضیح پدیده هایی همچون طبیعت است. زبانی که این هندسه به وسیله آن بیان می‌ شود الگوریتم است. فراکتال ها سیستم هایی از عناصر خود – مشابه هستند. نمونه هایی مانند برج ایفل و یا پاویون ایالات متحده در نمایشگاه اکسپو در شهر مونترال از نمونه‌های بارز آن می باشند.

 

جمع بندی

ما در این مقاله معماری های غیر خطی، پرش کیهانی، فرکتال و همچنین نظریه ی آشفتگی را بررسی کردیم. از همراهی شما ممنونیم.

پیشنهاد نویسنده: معماری دوران مدرن، معماری غیرخطی

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

پروژه مسکونی رباط کریم

طراحی پروژه آزادی

مرحله طراحی پروژه فشم

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۶ میانگین: ۵]