چگونه لامپ، چراغ و آباژور مناسبی انتخاب کنیم؟
16
بهمن

چگونه لامپ، چراغ و آباژور مناسبی انتخاب کنیم؟

روشنایی برای هر خانه یک جز اساسی است و نور مناسب نه تنها کلید انجام کار ها ، بلکه تنظیم کننده روحیه اتاق است. با وجود تعداد زیاد سبک برای انتخاب چراغ رومیزی و آباژور، شما در انتخاب دچار کمبود نمی شوید، چرا که حداقل یک مدل وجود دارد که همه ی نیاز های شما را برطرف کند. از انواع تزئینی و کاربردی گرفته تا هر چیزی که در این میان وجود دارد ، سبک های لامپ برای انتخاب کم نیست.

با این حال ، برای اطمینان از خرید بهترین چراغ برای خانه خود ، باید از “سبک” فراتر رفته و نحوه (و مکان) استفاده از آن را در نظر بگیرید. قبل از خواندن ادامه این مقاله، به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی “انواع مختلف چراغ رو میزی یا آباژور برای خانه” را مطالعه نمایید تا با انواع چراغ های رومیزی و آباژور ها آشنا شوید. چرا که دانستن انواع آن ها به شما در عملکرد بهترتان در طراحی داخلی منزل و دکوراسیون منزل کمک می کند.

 

پیشنهاد نویسنده: نصب هالوژن ها و دیوارکوب های تزئینی

 

بهترین نوع چراغ برای هر قسمت از خانه شما

بیایید نگاهی دقیق به انواع مختلف لامپ ها و محل کار آن ها در خانه بیندازیم. همانطور که می توانید تصور کنید ، انواع مختلفی از لامپ ها برای انتخاب وجود دارد ، و همه آن ها بسته به مکان قرار گیری در خانه و کارکرد های مورد نیاز ، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

هر اتاق در خانه شما ممکن است به نوع خاصی از روشنایی نیاز داشته باشد. در حالی که بعضی از اتاق ها فقط به یک روشن کننده نیاز دارند ، در برخی دیگر (مانند محل غذا خوری یا آشپزخانه شما) به چیزی نیاز دارید که روشنایی بیشتری ارائه دهد. به همین ترتیب ، یک اتاق خواب ، دفتر خانه و فضای زندگی ممکن است علاوه بر منبع اصلی روشنایی ، به نور اضافی یا محیطی نیز نیاز داشته و از آن بهره مند شوند.

 

۱. لامپ های رومیزی

چراغ های رو میزی به طور معمول برای بسیاری به عنوان چراغ مطالعه استفاده می شوند ، اما برای سایرین ممکن است فقط بخشی از دکوراسیون اتاق باشد. گرچه آن ها روشن ترین گزینه ها نیستند ، اما می توانند شخصیت اتاق را شکل داده و به عنوان منبع نوری مناسب با هماهنگی منبع اصلی نور عمل کنند. چراغ های رومیزی بهتر است روی میز کنار کاناپه ، پیشخوان ، میز کناری ، رومیزی یا کابین شب استفاده شوند. آن ها همچنین در اتاق خواب کودک عالی هستند ، زیرا می توانند به عنوان چراغ شب در تمام شب عمل کنند.

یکی از مزایای اصلی چراغ های رومیزی این است که اغلب ارتفاع آن ها از ۳۲ اینچ کمتر است. این اندازه جمع و جور و کوچک به شما امکان می دهد چراغ میز را تقریباً در هر مکانی که می خواهید ، بدون اشغال فضای زیاد قرار دهید. انواع مختلفی نیز برای انتخاب وجود دارد ، از جمله رنگ ها ، اشکال و اندازه های مختلف و همچنین در بسیاری از سبک های ذکر شده در مقاله ی “انواع مختلف چراغ رو میزی یا آباژور برای خانه” . تنوع بسیار زیاد گزینه ها یافتن لامپ را که با بقیه لهجه های خانه شما به خوبی کار کند آسان می کند.

عیب اصلی این نوع لامپ ها این است که بعید به نظر می رسد میزان نوری که برای تأمین نور یک فضای کامل فراهم می کند ، کافی باشد. بنابراین ، چراغ های رومیزی معمولاً فقط به عنوان زیاد کننده نور یا چراغ مطالعه مفید هستند. بسته به اتاق و فعالیت هایی که در آن منطقه انجام می شود ، به احتمال زیاد منابع نور اضافی مورد نیاز خواهد بود.

 

۲. لامپ های کف

لامپ های کف هم کاربردی و هم تزئینی هستند ، اما به طور کلی به عنوان روشنایی اضافی در یک مکان نشیمن از خانه شما یا به عنوان یک روشن کننده ی بیشتر فضا عمل می کنند. در حالی که اغلب از آن ها در کنار مبلمان بزرگ استفاده می شود ، این نوع لامپ ها می توانند اهداف زیادی داشته باشند. از لامپ های کف می توان برای ایجاد یک نقطه کانونی ، کمک به تأمین عمق فضای خالی ، یا به عنوان یک مکمل اضافی از خود دکوراسیون استفاده کرد.

شاید رایج ترین کاربرد صاحبان خانه قرار دادن چراغ کف در گوشه اتاق برای کمک به افزودن نور به آن فضا باشد. مشابه انواع دیگر لامپ های موجود در این لیست ، متوجه خواهید شد که هر کدام پتانسیل ارائه ویژگی های ویژه ای برای عملکرد بیشتر آن را دارند.

ویژگی های متداول شامل:
– میز های سینی
– سوئیچ روشن و خاموش اتوماتیک
– قابلیت چرخاندن بازو ها
– چراغ مطالعه

از بین انواع مختلف لامپ ، این گزینه معمولاً بزرگ ترین است و بیشترین فضا را اشغال می کند ، خصوصاً اگر مدل سه پایه با پایه های کشیده را انتخاب کنید. جدا از مقدار فضای کف آن ها ، یکی از اصلی ترین معایب لامپ های کف این است که اگر در مکان نامناسبی قرار بگیرند ، ممکن است مانع دید شما یا چیزی در اتاق شوند.

به همین دلیل است که این موارد را اغلب در گوشه ای یا رو به روی دیوار مشاهده می کنید و به شما این امکان را می دهد تا نور مورد نظر خود را بدون ایجاد مانع در اختیار داشته باشید. چراغ زمینی که نادرست قرار داده شده باشد می تواند مسیرهای اطراف خانه شما را مسدود کند و باعث آسیب پذیری بیشتر در برابر ضربه و شکستن شود. دانستن اینکه دقیقاً کجا قصد قرار دادن آن را دارید و همچنین ابعاد لامپ به همان اندازه سبک و طراحی آن مهم است.

 

۳. چراغ های میز مطالعه

چراغ های میز مطالعه شباهت زیادی به چراغ های رومیزی دارند ، با تفاوت اصلی این است که آن ها به گونه ای طراحی شده اند که نور را به یک منطقه کوچک هدایت می کنند. همانطور که از نامش پیداست ، آن ها اصولاً در میز های مطالعه استفاده می شوند تا به شما کمک کنند کار هایی را که انجام می دهید با نور بهتری مشاهده کنید. با این حال ، فقط برای جابجایی کاغذ های اطراف مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع لامپ ها که اغلب دارای بازوهای قابل تنظیم یا گردن می باشند تا در صورت لزوم بتوانید آن را حرکت دهید ، یک منبع نور فوق العاده برای کمک به شما در انجام بسیاری از کارها یا پروژه ها است. در اینجا فقط چند مورد است که به ذهن شما خطور می کند.

– خواندن نوشتن
– تایپ کردن / کدگذاری
– نقاشی
– خیاطی
– نواختن پیانو
– سایر هنرها و صنایع دستی

در حالی که این نوع لامپ ها یک منبع نور تابعی برای کمک به شما در انجام یک کار خاص ارائه می دهند ، اما برای روشنایی کل یک اتاق مناسب نیستند زیرا نور فقط در یک منطقه متمرکز است. یکی دیگر از معایب احتمالی این است که به راحتی می توانید این قطعه میز یا فضای کار شما را تحت فشار قرار دهد ، به همین دلیل مهم است که در نظر بگیرید چه مقدار فضای خالی را برای یک لامپ اختصاص دهید. البته اگر یک چراغ خیلی کوچک انتخاب کنید ، نمی تواند منطقه مورد نیاز شما را روشن کند.

در حالی که لامپ های میز برای دکوراسیون عالی هستند ، لامپ های میز باید برای ایجاد یک فضای کاری موثر و کارآمد اختصاص داده شوند. یک راهنمای معمول برای انتخاب لامپ مناسب میز کار شما این است که چیزی ساده انتخاب کنید که با دکوراسیون دفتر کار شما ترکیب شود و به اوضاع و احوال اضافه نشود. به راحتی می توانید اجازه دهید این نوع لامپ ها باعث حواس پرتی یا مزاحمت محیط کار شما شوند. با یک لامپ ساده و کاربردی ، همراه با یک میز بدون سر و صدا ، بهره وری شما مطمئناً افزایش می یابد.

 

لامپ ها؛ نورپردازی تزئینی و عملکردی

انتخاب بهترین نور برای خانه شما ممکن است دشوارتر از آنچه در ابتدا فکر می کنید باشد. هنگام تعمق در مورد انواع مختلف لامپ ، مهم است که به خاطر داشته باشید که می خواهید چراغ در هر منطقه از خانه شما به چه نتیجه ای برسد و همچنین توجه داشته باشید که آیا به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند.

همچنین ، از ابعاد فضای مورد نظر برای پر کردن آگاه باشید. برای یک آشپزخانه ، به طور معمول چراغ های بالای سر برای ایجاد یک فضای پخت و پز کارآمد مورد نیاز است ، اما چراغ های کوچکتر و هدفمند برای آماده سازی غذا نیز وجود دارد. برای یک اتاق نشیمن یا اتاق خواب ، چراغ های کف و میز بسیار مناسب هستند. اندازه چراغ های خواب باید کوچکتر از مواردی باشد که در مکان های نشیمن یا نشیمن استفاده می شود.

 

جمع بندی

مهم نیست که به چه اتاقی می خواهید لامپ اضافه کنید ، در نظر بگیرید که در آن منطقه چه فعالیت هایی انجام می شود و ایده بهتری از نوع یا سبک لامپ برای پاسخگویی به نیازهای خاص خود خواهید گرفت. و همین که این را فهمیدید ، می توانید یک محیط تزئینی ، کاربردی و کاملاً روشن ایجاد کنید.

 

پیشنهاد نویسنده: استفاده از آباژور در فضاهای مختلف منزل

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

مراحل اجرای پروژه هفت تیر

تابلوهای نقاشی تزئینی

پروژه آتلیه عکاسی

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۶ میانگین: ۴.۵]